webForumDet fria alternativet

Konkurs

Företagande

5 svar · 625 visningar · startad av learn

Medlem sedan jan. 20051 130 inlägg
Frågan#1

Om man har ett aktiebolag där man köpt in sin egna dator för att användning inom jobbet och företaget sedan går i konkurs, vad händer med min dator? Kan jag då som privatperson köpa tillbaka den, och i så fall vem bestämmer värdet?

Tacksam för kloka svar. :)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Efter en konkurs får du nog inte göra något, om du säljer den förbilligt kan du bli ersättningsskyldig.
En konkursförvaltare utses, och det är han som bestämmer vad som händer.

Medlem sedan jan. 20051 130 inlägg

Ok. Nu menar jag inte att jag kan köpa den billigt utan snarare ifall företagets inventarier beslagtas eller liknande. I första hand ska ju banken ha de slantar som finns kvar, och därför säljs väl de inventerier som finns?

Vem utser förvaltaren och vem blir detta?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Normalt är det nog Tingsrätten som utser konkursförvaltare. Kolla i tidningen vilka som brukar vara det.
Jag vet ju inte var du bor så jag kan inte hjälpa dig med det.
Dessutom har jag inte varit med i någon Konkurs så jag har inte egen kunskap.
Men om företaget är satt i konkurs måste det finnas ett beslut om det. Brukar ju publiceras.

Medlem sedan okt. 2004502 inlägg

Bolagsverket har information om bolag som försatts i konkurs.

Konkursförvaltaren kan sälja datorn om den fortfarande finns med bland inventarierna. Den kan ju också ha gått sönder och kasserats så att den inte längre räknas som inventarie i bolaget.

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Lasp skrev:

Normalt är det nog Tingsrätten som utser konkursförvaltare.

Jupp, stämmer helt och hållet.(satt ordförande på en konkursförhandling idag för övrigt)

Lasp skrev:

Men om företaget är satt i konkurs måste det finnas ett beslut om det. Brukar ju publiceras.

Post- och Inrikes Tidningar, PoIT, publicerar samtliga konkursbeslut, dessutom publiceras det i lokalpressen.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)