Handelsbanken tar 1250:- (var det när jag frågade iaf) för bankgiro. Man var tvungen att köpa ngt företagspaket för att få det. Tror jag betalar 250:- på Föreningssparbanken.
Att be kunder göra överföring känns inte så seriöst.
17 svar · 3 273 visningar · startad av Foppah
hej... vet du hur man kan fixa en billig lösning för hur man skall göra med postgiro eller bankgiro för ett företag? just nu har jag bara ett allkonto och det är gratis..
men jag kan ju iofs öppna upp ett till allkonto och sedan be kunderna göra en "överföring" istället för betalning när de betalar.... har du någon koll på detta? (kan ju vara bra att ha ett konto till för moms också....)
vad är den billigaste tänkbara lösningen... (Just nu har jag handelsbanken men jag kan även tänka mig att ha kontot för företaget hos en annan bank)
Handelsbanken tar 1250:- (var det när jag frågade iaf) för bankgiro. Man var tvungen att köpa ngt företagspaket för att få det. Tror jag betalar 250:- på Föreningssparbanken.
Att be kunder göra överföring känns inte så seriöst.
Nej, jag vet... Det är nackdelen! Synd, för man hade kunnat komma undan gratis då! :)
Ok, 250 på föreningssparbanken är ett alternativ. Funderar på att kika runt på olika banker och kolla vad de tar för ett bankgiro.
Skandiabanken har talat om att de skulle öppna något för företag.
Jag är jättenöjd med dem privat Och eftersom SEB påpekar att insättningsgarantin gäller för en kund och inte per konto så är det bäst att sprida gracerna.
Ja, bra tips! Skandiabanken har jag hört gott om, dels har de bra internetbank etc. Samt har de ingen årsavgift för ett vanligt konto och även ränta på kontot. Skall ringa och fråga de imorgon.
Läste nu igenom bestämmelserna och ser att det inte går att ta emot pengar via bank eller postgirot så det faller.
PlusGiro kostar 370 kr/år och det går kostnadsfritt koppla ett bankgiro till det.
Ok, några som har fler alternativ? Gärna med priser..
Just nu verkar föreningssparbanken 200kr vara bäst för mig....
Eller plusgirot.se..... (Privat ePlusGiro), man får tydligen ha det om man har enskild firma.. Någon som har erfarenhet av dessa? Fungerar de bra? Några extra avgifter?
Handelsbanken är bäst för företag sägs det! Fast jag gillar inte deras internet bank för företag, känns stenålder!
Det brukar gå bra att förhandla bort avgifterna helt om du pratar lite med din personliga kontakt på banken.
Pace skrev:
PlusGiro kostar 370 kr/år och det går kostnadsfritt koppla ett bankgiro till det.
Plusgiro suger så hårt att jag inte ens vill uttala det här.
Du har typ 4 olika gränssnitt du går in i för att hantera betalningar och konto
Japp återigen kanske vi borde ha klart för oss syften och mål !!!
Jag har två aktiebolag och kör via SEB
Företagserbjudande
Checkkonto, internetbank, rådgivning, bankgirobetalningar med mera för 1.200 kr/år.
Men det borde gå att finna bättre lösningar.
En första åtgärd är att knalla ner till banken och göra ett personligt besök. Är det enskild firma, HB eller AB?
Jag tror att jag betalar drygt 400:- för FSB's företagslösning.
Har MasterCard, Bankgiro, Telefonbank samt Internetbank inkopplat.
Jag har på SEB ett företagskonto med bankgiro och mig veterligen så har det kostat 0:- :)
För er som undrade syfte och mål så är det en väldigt liten enskild firma med många små betalningar. Gick inget vidare att pruta bort avgiften för mig. Det jag söker är endast ett bankgiro och en internetbank kopplat till det så att jag kan flytta över mina pengar därifrån, eller ett bankgiro som man kan koppla till en annan bank. Är intresserad av att skapa ett bankgiro på fsb då det verkar bäst hittills, men läste detta:
http://www.fsb.se/sst/inf/out/infOutWww/0,,121269,00.html
Kostar det 1.25-1.50 för varje inbetalning??
Faktum är att jag tror (vad nu tro och faktum har att göra med varandra) att även SEB har en volym inkluderat som sedan kostar per stycketransaktion! Kanske 500 i grunden!
Foppah skrev:
För er som undrade syfte och mål så är det en väldigt liten enskild firma med många små betalningar. Gick inget vidare att pruta bort avgiften för mig. Det jag söker är endast ett bankgiro och en internetbank kopplat till det så att jag kan flytta över mina pengar därifrån, eller ett bankgiro som man kan koppla till en annan bank. Är intresserad av att skapa ett bankgiro på fsb då det verkar bäst hittills, men läste detta:
http://www.fsb.se/sst/inf/out/infOutWww/0,,121269,00.html
Kostar det 1.25-1.50 för varje inbetalning??
Nej, det kostar ingenting per inbetalning. Det där är ju bara om du automatiskt vill kunna koppla ihop ditt faktureringsprogram/kundreskontra för att se när en betalning inkommit.
Det är rätt dyrt att få ett papper på varje inbetalning, men det brukar de försöka få dig att beställa.
Jasså, det var glada nyheter. Kanske värt ett besök på fsb nästa vecka då.