Rikard skrev:
Hur många gånger överklagar man saker, trots att man mycket väl vet att man har gjort fel? Vad kostar dessa överklaganden i tid och resurser?
På våra firmabilarhar vi nyttotillstånd, vilket innebär att jag får stå parkerad på tex. parkeringförbud, jag behöver aldrig betala i några automater etc.
Det har hänt ett par gånger att vi trots det här tillståndet (som kostar 11.500:- / år / bil) har fått böter, för att lapplisorna är för slappa för att titta efter.
Sist var det jag som drabbades...
Gatukontoret var helt säkra på att jag inte hade nytto, trots att dom har register där alla bilar i sthlm med nytto finns med, inkl. min egen bil.
Jag överklagade och efter en månad fick jag ett brev där min överklagan lades ner, eftersom lapplisan en månad senare, kom ihåg att just min bil, inte hade nyttotillstånd, trots att vi betalalt för det.
Överklagade en gång till, där jag i princip hotade dom att dra vederbörande lapplisa inför domstol för tjänstefel.
Fixade även så att en polare stod med som vittne, även han kunde intyga att jag hade nyttot på bilen den dagen det gällde.
Skickade in ett två A4'or långt brev, tillsammans med 5 foton på bilen den aktuella dagen, på samma plats.
Efter ytterliggare en månad kom beskedet att mitt ärende var nedlagt.
Många gånger hjälper det att gnälla, sen skiter jag fullständigt i vad det kostar ex. vis kommunen eller staten, jag betalar lika mycket skatt vare sig folk överklagar sina p-böter eller ej, på "gilltig" grund eller ej.
Det är bara att stå på dig, går det inte första gången, prova igen och igen, förr eller senare finns chansen att du lyckas. Glöm inte att bifoga ev. foton.