Det finns alltså ingen minimilön för vad en ungdom kan begära?
Sitter precis och pratar med en tjejkompis som har 1600 i månaden, 14kr i timmen. Kan detta verkligen vara lagligt?
Trodde först inte på henne, men vad gör man när man är 19år och precis slutat skolan nästan?
Om det är ett sånt där sommarjobb som kommunen fixat fram så tror jag inte man har så mycket rättigheter. För sisådär tio år sedan fick jag ett sånt jobb, med 20 kr/timmen och man fick max tjäna 1200 kr. Efter det var jobbet slut. :l
Be henne gå med i en facklig organisation och prata med dom. 14kr i timmen, skärpning nu, polacker som jobbar svart tjänar dryga 120kr/timmen i Sverige.
Man måste väl skilja på jobb och jobb. Varför inte kunna se en del som ett lärlingsjobb.
Det kanske finns ett personligt intresse att komma närmare en kunskap.
Kolla på ordet ibland. Ja se detta som en introduktion.
Jag hade feriepraktik, som kommunen erbjuder, förra året och tjänade då 26 kr/h. Det var inget glidigt, utan vi fick jobba ganska hårt med trädgårdsarbete. Året innan dess hade jag feriepraktik och spelade musik. Hur lungt som helst, inget jobb att tala om. Det dumma är att det är så stor skillnad hur betungande jobben är men samtidigt får alla samma lön. :l
Jag hade något som hette KPU (kommunalt program för arbetslösa ungdomar, är en arbetsmarknadspolitisk åtgärd som vänder sig till dig mellan 16 - 20 år utan arbete och är inskriven hos Arbetsförmedlingen och aktivt arbetssökande.) för några år sen, då var man och jobbade på ett ställe och fick ersättning, 2800 kr i månaden (eller 2.500:-/månad om du inte fullföjt gymnasium). Det kanske är något sånt hon har?