Jag antar att man måste inneha någon sorts licens för att få inneha ett svärd eller dylikt som är skarpt nog att kallas vapen. Jag skulle vilja veta mer om detta; var man börjar för att till slut få inneha en sådan licens, var gränsen går vid vad som är ett vapen, vilken myndighet som har hand om denna sortens ärenden och så vidare.
Ber om ursäkt om tråden ligger i fel forum. Tack på förhand!
Är väl kort och gott Polisen som håller i licenser, iaf där jag fått min vapenlicens (riktigt vapen, ingen brödkniv ;)).
Vad gäller svärd så behöver man nog ingen licens för det... om du inte använder det på nåt sätt kanske. Om det hänger på väggen är det nog inget licenskrav. Men som sagt - jag har inte den blekaste :D
Kan inte hitta något på Polisen.se som tyder på att man ska ha licens för svärd heller konstigt nog. Finns ett kapitel där om såna grejer men står bara att det är ajja-bajja ;)
Jag minns att jag hörde GW snacka om det där en gång på efterlyst. Vad jag minns är det tillåtet att förvara eggvapen på privat område utan licens. Däremot att gå runt med det på stan är aldrig tillåtet.
korrekt nitro, det finns inga regleringar på det. Det är bara att handla... men spring inte runt med det utan att ha det dolt i fordral för transport etc.
Jag minns att jag hörde GW snacka om det där en gång på efterlyst. Vad jag minns är det tillåtet att förvara eggvapen på privat område utan licens. Däremot att gå runt med det på stan är aldrig tillåtet.
Om jag inte missminner mig får du ha kniv på dig i tjänsten när du går omkring på stadens gator utan att åka dit. En byggarbetare med en byggkniv i fickan kommer inte att få någon påföljd för detta medan en [infoga fördomfull beskrivning här här] som bär en butterflykniv säkerligen åker dit för vapenbrott eller liknande.
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25