webForumDet fria alternativet

vilka kostanader har företag normalt.

Företagande

5 svar · 607 visningar · startad av PsyDonia

Medlem sedan maj 2003924 inlägg
Frågan#1

om man startar ett företag enskild firma.
då ska man ju först ha F-Skatt sedel.
Sen söka att betala moms.

sen till frågan.
Moms betalas det varje månad.
skatten betalas den med varje månad eller.
vilka mer avgifter kommer normalt men.
så som arbetsgivar avgifter etc.
nån som förstår vad jag menar.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

PsyDonia skrev:

nån som förstår vad jag menar.

Nej.

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Uh?

Jag misstänker att du inte ska börja med att anställa folk fast du frågar om arbetsgivaravgifter. Om du är ensam i företaget är detta inget du behöver bekymra dig om.

Moms betalas via deklarationen medan skatten ofta brukar betalas varje månad beräknat på hur mycket du tror att du kommer tjäna under året. En googling på 'Starta eget företag' borde leda någonstans. Mer info. Finns väl ett gäng starta-eget-sidor där ute annars.

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

När du har en enskild firma som inte omsätter så värst mycket går det alldeles utmärkt att betala skatt och moms årsvis istället för månadsvis.

Räkna med att du kan plocka ut ungefär halva vinsten som lön, och lägg gärna undan hälften av det du får in för att ha till att betala skatten vid slutet av året.

Medlem sedan maj 2003924 inlägg

ska inte starta eget men hade bara några funderingar.
som jag undrade över.
tack för svaren är nog lite med på noterna nu.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Gislaved skrev:

När du har en enskild firma som inte omsätter så värst mycket går det alldeles utmärkt att betala skatt och moms årsvis istället för månadsvis.

Räkna med att du kan plocka ut ungefär halva vinsten som lön, och lägg gärna undan hälften av det du får in för att ha till att betala skatten vid slutet av året.

Kan vara värt att notera att det lagts en motion om att f-skatt ska betalas in kvartalsvis i stället för måndsvis. Får se hur det går med den saken.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
133 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)