webForumDet fria alternativet

Ang. utdrag ur bokföringsregistret, nya sajten Birthday

Marknadsföring

7 svar · 1 819 visningar · startad av Kristianstad

Medlem sedan dec. 2002841 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

Blev lite nyfiken. Den nya sajten http://www.birthday.se listar samtliga personer i Sverige (utom de med skyddad identitet) plus deras födelsedatum.

Men hur får de dessa uppgifter? I och för sig är uppgifterna offentliga, men kan jag gå in till Skatteverket och säga:

"Hejsan. Skulle ni vilja lägga över hela ert register till en databasfil? Ni kan lägga det på en CD, tack!"

Hur gör de?

/ Kristoffer

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Ja, förmodligen. Det är ju offentliga uppgifter.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Man kan exempelvis vända sig hit:
http://www.infodata.se/produkt/a_o_spar.asp

Medlem sedan dec. 2002841 inlägg

Hej,

Jo förstås kan man ju vända sig till det företag du skriver om Tydal, men detta företag måste fått sina uppgifter från myndigheterna i vilket fall som helst.

Tror ni att de har något dyrt avtal med Skatteverket som länkar samman deras båda system?

Men kan man i vilket fall som helst gå till Skatteverket och göra ett utdrag av samtliga invånare i Sverige? Lite spännande! :)

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Kristianstad skrev:

Men kan man i vilket fall som helst gå till Skatteverket och göra ett utdrag av samtliga invånare i Sverige? Lite spännande! :)

Ja, uppgifterna är offentliga. Men hur spännande är det egentligen?

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Kristianstad skrev:

Nu är det några år sen jag sökte i Skatteverkets register sist (18 år sen närmare bestämt) men då sökte man på kön och så var man tvungen att ange minst efternamn. Sökte man en specifik person kunde man också ange förnamn och avgränsa genom att ange ett postnummersintervall.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

sött ... jag va inte svår o hitta

# Martin Samuel Ahl, Örebro
Fyller 26 år om 159 dagar, född söndagen den 19 oktober 1980.
+ Lägg till i mina favoriter, Stjärntecken: Vågen

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Tycker det är roligt att det blev sånt liv om den sidan, folk verkar inte förstå att det är offentliga upgifter med eller utan den sidan.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)