echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inläggTja
Vad är skillnaden mellan skatt och marginalskatt?
Vad menas till exempel med att låginkomsttagare har lägre marginalskatt än höginkomsttagare?
LaspMedlem sedan juli 200012 978 inläggSkatt är det vi alla betalar. Marginal skatt är det den ökar i procent om vi tjänar extra.
Om en låginkomstare med 15k i månaden tjänar 1k extra blir marginalskatten kanske 45% Om en höginkomstarare med 30K i månaden tjänar samma summa extra 1k blir kanske marginalskatten 65%.
Dvs. låginkomstaren får ut 550:- men höginkomstaren får ut bara 350:- Det är marginal.
echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg
Lasp skrev:
Skatt är det vi alla betalar. Marginal skatt är det den ökar i procent om vi tjänar extra.
Om en låginkomstare med 15k i månaden tjänar 1k extra blir marginalskatten kanske 45% Om en höginkomstarare med 30K i månaden tjänar samma summa extra 1k blir kanske marginalskatten 65%.
Dvs. låginkomstaren får ut 550:- men höginkomstaren får ut bara 350:- Det är marginal.
Då räknar du med moms också? (65%?)
Är inte marginalskatt i så fall bara ett annat ord för att skattesatsen som tages ut av lönetagaren varierar? Används "skatt" som en förenklad synonym för "marginalskatt"? Räknas verkligen 30k som en hög inkomst?
LaspMedlem sedan juli 200012 978 inläggNej Moms är en skatt för sig. Skatt är det som din arbetsgivare betalar in (kvarhåller) Källskatt.
Denna baseras på inkomstskiktet och skattekommun.
Marginalskatt är enbart den skillnad som dras när man tjänar mer pengar (höjer sin lön) Och exemplet var bara ett exempel. Jag kan inte skattetabellerna i huvudet.
Om man tar det totala dvs vad du betalar för övriga saker inkl moms så pratar vi skattetryck!
echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inläggSå om jag höjer mig lön 100 kr och betalar 35 kr i skatt av dessa, så är marginalskatten, (där jag och min inkomst befinner sig för tillfället), 35kr och 35%? Och om jag säger att vi ska sänka min marginalskatt, genom politik alltså, så menar jag att det ska bli mer fördelaktigt att tjäna pengar?
LaspMedlem sedan juli 200012 978 inläggJa marginalskatten förhindrar att det är lönsammare att tjäna pengar ån att ha en viss bidragsnivå tom.
Men en bra förklaring kan väl vara denna:
http://susning.nu/Marginalskatt
När man nu läser om styrelsearvoden och liknanden kanske man kan vara glad för marginalskatten!!
Kanske denna har de siffror som vi pratade om:
http://user.bahnhof.se/~danne/vk_margskatt0301.htm