Att mötet (tid och datum) är utlyst (offentliggjord) på ett sätt som eventuellt kan anges i stadgarna, eller åtminstone så att medlemmarna haft en rimlig chans att bli informerade om att det ska hållas samt var och när det ska hållas, ev. också vilka ärenden som ska behandlas på mötet. Står det t.ex. i stadgarna att man ska annonsera om mötet (hur och var), så måste det göras för att mötet ska vara "stadgeenligt utlyst".
Att mötet (tid och datum) är utlyst (offentliggjord) på ett sätt som eventuellt kan anges i stadgarna, eller åtminstone så att medlemmarna haft en rimlig chans att bli informerade om att det ska hållas samt var och när det ska hållas, ev. också vilka ärenden som ska behandlas på mötet. Står det t.ex. i stadgarna att man ska annonsera om mötet (hur och var), så måste det göras för att mötet ska vara "stadgeenligt utlyst".
Okej, då klarnade det lite, men jag förstår inte till 100% än, på sidan jag länkar till står ju:
**Vid årsmötet skall följande ärenden behandlas;
Mötets stadgeenliga utlysande**
Menas då med punkt ett bara att mötet måste ha utlysts enligt stadgarna? Punkten innebär alltså inget annat än ett konstaterande att det blivit gjort?
Det där var rätt kortfattade stadgar måste jag säga.
Under min tid i Kårfullmäktige vid högskolan putsade vi stadga ibland, så den var aktuell och inte minst fungerande.
3.7 Kallelse, föredragningslista med mera
Kallelse till fullmäktigemöte skall sändas ut senast tre veckor före mötet. Handlingar och styrelsens yttrande över dem, förslag till föredragningslista och övriga till mötet hörande handlingar skall finnas tillgängliga för fullmäktigeledamöterna och medlemmar av Jönköpings Studentkår senast en vecka före mötet.
Om mötet ska hållas 30 april ska det alltså utlysas senast 9 april, på denna kallelse är det en bra idé att sätta deadline för motioner.
Enligt stadgan ska handlingarna vara ute senast den 23 april, så deadline för motioner sätts med fördel en vecka innan detta, 16 april, så att styrelsen hinner mötas och ta ställning till motionerna och inte minst så att handlingarna hinner sammanställas.
På dagordningen blir punkten en ren beslutspunkt: § 7 Mötets behöriga utlysande
På mötet ger talmannen ordet till den som har ansvaret för att utlysa mötet, oftast någon i styrelsen, som snabbt drar datumen för när det gjordes.
Talmannen ger frågan "Anser fullmäktige att mötet blivit behörigt utlyst?", får ett JA, säger "Finner bilfall" och klipper till med klubban.
I protokollet blir det: § 7 Mötet befanns vara behörigt utlyst.
Ja, "vitsen" med att ha en sådan punkt på mötesdagordningen är ju att mötesdeltagarna ska ha en chans att ha invändningar om dom inte anser mötet vara korrekt utlyst. Ev, beslut tagna på mötet blir ogiltiga om de flesta inte anser att mötet är kallat som stadgarna kräver.
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25