En sak som slog mig och är säkerligen inte den förste, att starta ett e handelsföretag och importera prylar för att sedan sälja till slutkonsument. Går det ihop? Kan det löna sig eller blir det en total flopp om man ändå har en idé? Till att börja med kanske bara att skicka efter vad folk beställer på hemsidan för att sedan själv beställa hem och skicka vidare till kunden. Börja i liten skala och sen förmodligen öka det...
Någon som är insatt i det hela? Har gått och funderat på detta några dagar nu och det vill inte ge sig.
Varför skulle det inte fungera? Du måste bara ha alla regler och kostnader klart för dig!
Att ta steget ...
För mig är det som så att det verkar för enkelt för att vara sant. Har kollat priset på en pryl, och konsumentpriset är 3 gånger billigare där än här i Sverige. Har inte kollat närmare på det nu med efterfrågan men det finns en möjlighet. Men är det många som sysslar med import för att sälja vidare? Är inte så insatt i företagande men börjar fundera på det på allvar nu.
Glöm inte bort att ta bort skatten på konsumentpriset, sen tull och frakt och övriga kostnader, är det fortfarande så billigt då?
Dina konkurrenter försöker nog också hålla så lågt pris som möjligt, om det inte är så att det är något väldigt unikt eller exklusivt.
Men jag kan tänka mig att du måste köpa ett rätt stort parti för att kunna konkurrera om priset, och isåfall, är du värd att ta den risken?
Om man har enskild firma, hur mycket i skatt betalar man? 32%?
Tullavgift? Hur mycket?
Jag har tänkt att inte har nåt på lager, då leveranstiden till mig är 3 dagar från
leverantören. Till att börja med. Skulle det gå vägen så blir det ju lättare att
beställa in ett parti och sälja då isf.
Kan det bli bätre.. Du fixar så att leveranören levererar till kunden direkt. Du har 10 dagars kredit till kunden och 30 till leverantören. :)
I det här fallet kan det handla om olika leverantörer eller att jag byter till
en annan pga pris, så på det sättet vill jag inte hålla mig fast vid en.
På alla priser in till Sverige tillkommer moms + skatt.
Skattesatsen beror på vad du skall ta in.
Jag skulle ta hem boxhandskar och benskydd, detta landade på 9% skatt + 25% moms.
Hade jag tagit hem lyxartikeln golfklubbor hade jag klarat mej med bara 2% skatt + 25% moms.
På alla priser in till Sverige tillkommer moms + skatt.
Moms är en skatt, man betalar inte moms och skatt, moms och tull antar jag att du tänker på? Det gäller inte allt utanför Sverige, utan allt utanför EU. Vi ingår i en union med fri rörlighet för varor, den kallas EU.
Moms är en skatt, man betalar inte moms och skatt, moms och tull antar jag att du tänker på? Det gäller inte allt utanför Sverige, utan allt utanför EU. Vi ingår i en union med fri rörlighet för varor, den kallas EU.
Har tillbringat en tid på skatteverkets hemsida nu. Man blir en hel del klokare.
Ska sitta och räkna lite på hur mycket det skulle kosta att ta in varor.
Har du en idé som du tror på tillräckligt mycket så, men att bara importera något som redan finns till lågt pris i Sverige tror jag inte på. Precis som Kid sa, så måste du köpa in ett så stort parti för att få ett tillräckligt lågt pris så att du redan där tar en enorm risk. Även om det är billigt så blir det mycketp engar när man ska köpa in över tusentalet av en sak. Det är först då du får bra priser som du kan konkurrera med.
Skatt: En obligatorisk betalning till stat, kommun eller landsting där ingen direkt motprestation görs. Tull: Tull är en avgift som måste betalas för vissa varor som införs i ett land, stad eller annat område.
F.ö. hanteras de olika "avgifterna" av olika verk. Skatterna av skatteverket och tullen av tullverket. Det enda som skiljer de är väl att du kan välja att tulla eller att inte tulla (men då får du inga grejjer), du kan inte välja att skatta eller inte skatta och slippa skola, sjukvård etc. (på laglig väg).
Allt enligt susning.nu.
Sedan är det även tullfritt på vissa länder utom EU, exempelvis Norge.
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849