webForumDet fria alternativet

Rättigheter vid uppsägning av lägenhet

Juridik

5 svar · 838 visningar · startad av Wideman

Medlem sedan dec. 200457 inlägg
Frågan#1

Jag har sagt upp min hyresrätt och undrar vad jag har för rättigheter mot bostadsföretaget angående hur snabbt de ska försöka hyra ut lägenheten?

Jag sade upp lägenheten den 31/3, vilket var så snabbt jag kunde efter att jag fick reda på att jag skulle byta tjänst inom företaget och därför var tvungen att flytta. Jag meddelade även i den skriftliga uppsägningen att jag kommer att lämna lägenheten till den 1/5.
Jag har enligt kontraktet upp till 3 månaders uppsägningstid. Alltså beror uppsägningstiden på hur snabbt bostadsföretaget lyckas hyra ut lägenheten till någon annan.

Än så länge så har inte företaget annonserat ut min lägenhet på den gemensamma webbplatsen där många av bostadsföretagen lägger ut sina lediga objekt vilket gör mig lite orolig. Till saken hör också att de lade ut en annan lägenhet som ligger i närheten av min mellan den 7/4 - 10/4 med inflyttning till den 1/5 som på den korta tiden fick gott om intresseanmälningar. Så tydligen har de inga generella problem med att hyra ut lägenheterna på kort varsel för vissa hyresgäster.

Så frågan är om jag har några som helst rättigheter i detta fallet eller om det helt är upp till bostadsföretagets goda vilja om de hyr ut lägenheten tidigare än 3 månader efter uppsägning?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

"Upp till tre månader" var en variant jag inte hört tidigare inom lägenhetsbestämmelser... :q

Använder de bara webben för att hitta nya hyresgäster? De flesta brukar ha en inofficiell intern lista på folk som är ute efter ny lägenhet, främst sådana som redan är hyresgäster hos samma värd, men letar större/mindre - så kanske det ligger till?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Det är upp till bostadsföretagets goda vilja.
Ett litet positivt besök kan göra mycket för att de skall vilja hjälpa dig att skaffa ny hyresgäst.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Min - visserligen något begränsade -erfarenhet tyder på att sådan fexibilitet inte är omöjlig hos en privat värd, men stört omöjlig hos ett kommunalt bostadsföretag med orubbliga regler.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

muskot skrev:

Min - visserligen något begränsade -erfarenhet tyder på att sådan fexibilitet inte är omöjlig hos en privat värd, men stört omöjlig hos ett kommunalt bostadsföretag med orubbliga regler.

Kan nog stämma, men lydelsen "upp till" öppnar ju upp för snabbare hantering och där har ju en stor kommunal värd en rätt bra kundstock att plocka folk från. ;)

Medlem sedan dec. 200457 inlägg

muskot skrev:

Tja, i det här fallet är det ett kommunalt bostadsbolag.

Det står visserligen inte "upp till tre månader" i kontraktet utan "högst 3 månader", men det borde ha samma betydelse tycker jag.

Tyvärr har jag inte tid att besöka företaget då jag jobbar ända fram till det är dags för min flytt. Dessutom är de enormt svåra att få tag på via telefon så kontakten har hittils skett enbart genom brev och e-mail. Jag misstänker att det inte direkt påverkar mitt läge positivt.
Nåja, jag får avvakta och se vad som händer. Det känns bara lite trist att de verkar särbehandla hyresgästerna i hur mycket energi de lägger ner på att försöka hyra ut lägenheterna snabbt.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)