webForumDet fria alternativet

Anställer sin vän istället för att höja upp redan anställda.

Företagande

33 svar · 1 753 visningar · startad av nedde

Medlem sedan nov. 2003187 inlägg
Frågan#1

Tja.

Råkat ut för en situation där min chef anställer två på heltidstjänst då två andra slutar inom företaget. Jag har visat intresse långt tidigare att jag varit interesserad av den tjänsten och jag har kvalifikationerna. Jobbar deltid där sen 1½ år.

Enligt lagen om anställningsskydd så har jag rätt till jobbet före dom?

Jag är inte med i facket men kan jag bara säga att han strider mot lagen och
om han inte bryr ska jag gå till tingsrätten?

Om det nu skulle gå så långt, kostar det mig något om jag anmäler honom?
Får jag stå för vissa kostnader? Jag har ingen advokat o.s.v. Tacksam för svar.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

LAS gäller väl bara om du är uppsagd på en likartad tjänst, då har du förtursrätt.

Medlem sedan dec. 2002529 inlägg

nedde skrev:

Enligt lagen om anställningsskydd så har jag rätt till jobbet före dom?

Nej.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Känns inte som rätt att ta det den juridiska vägen
Varför inte en rak fråga?
Hur tror du att fortsättning skulle bli?

HakanS skrev:

Nej.

§25a
En deltidsanställd arbetstagare som har anmält till sin arbetsgivare att han eller hon vill ha en anställning med högre sysselsättningsgrad, dock högst heltid, har trots 25 § företrädesrätt till sådan anställning. Som förutsättning för företrädesrätten gäller att arbetsgivarens behov av arbetskraft tillgodoses genom att den deltidsanställde anställs med en högre sysselsättningsgrad och att den deltidsanställde har tillräckliga kvalifikationer för de nya arbetsuppgifterna.

Om arbetsgivaren har flera driftsenheter, gäller företrädesrätten anställning inom den enhet där arbetstagaren är sysselsatt på deltid.

Lasp skrev:

Känns inte som rätt att ta det den juridiska vägen
Varför inte en rak fråga?
Hur tror du att fortsättning skulle bli?

Det är en av dom största företagen i Sverige i den braschen och dom är kända för att behandla personalen uselt.

Så därför, går det till tingsrätten slutar jag där också efteråt.

Om jag inte skulle få ny chef vill säga.

nedde skrev:

§25a
En deltidsanställd arbetstagare som har anmält till sin arbetsgivare att han eller hon vill ha en anställning med högre sysselsättningsgrad, dock högst heltid, har trots 25 § företrädesrätt till sådan anställning. Som förutsättning för företrädesrätten gäller att arbetsgivarens behov av arbetskraft tillgodoses genom att den deltidsanställde anställs med en högre sysselsättningsgrad och att den deltidsanställde har tillräckliga kvalifikationer för de nya arbetsuppgifterna.

Om arbetsgivaren har flera driftsenheter, gäller företrädesrätten anställning inom den enhet där arbetstagaren är sysselsatt på deltid.

Det gäller ju företrädesrätt till återanställning. Alltså när man återanställer tidigare uppsagda.

HakanS skrev:

Det gäller ju företrädesrätt till återanställning. Alltså när man återanställer tidigare uppsagda.

Som du ser så står det "En deltidsanställd..." En som redan är anställd med andra ord. Detta är paragraf 25a. Den du syftar på är 25. Den gäller vid återanställning.

Medlem sedan jan. 2006134 inlägg

Alla nya lediga arbeten måste väl egentligen anmälas till AF? Antar att detta inte gjorts i detta fallet då du inte sökt tjänsten nu? (bara visat intresse innan)

Sedan så skulle du söka denna heltidstjänst, precis som de andra, då borde de ta den som är mest lämpad. (Fast jag vet inte om de måste det iofs.)

Tyvärr verkar chefen/företaget inte tycka att du är rätt person för heltidstjänst av någon anledning(Mycket konstigt då du redan arbetar halvtid!). Föreslår att du har ett öppet samtal med din chef om varför han inte anser att så är fallet.

Har ni inte utvecklingssamtal minst en gång varje år(lag på det tror jag), vad har ni kommit fram till där angående din framtid i företaget?

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Jobb måste inte anmälas till AF
räcker med en notis i en lokal tidning eller nån annan stans

därför AF inte har några jobb o ge ut för ingen anmäler dom dit

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

asså Om du drar upp detta till en juridisk sak riskerar du o få sparken

han kan avskeda dig för hur många svepskäl som helst utan att du kan göra ett pis

nedde skrev:

Som du ser så står det "En deltidsanställd..." En som redan är anställd med andra ord. Detta är paragraf 25a. Den du syftar på är 25. Den gäller vid återanställning.

§25a säger att en deltidsanställd som vill ha en anställning med högre sysselsättningsgrad, har företräde framför en tidigare uppsagd som återanställs. Tyvärr finns ingen lag som reglerar en anställds rätt att få heltidsjobb.

HakanS skrev:

§25a säger att en deltidsanställd som vill ha en anställning med högre sysselsättningsgrad, har företräde framför en tidigare uppsagd som återanställs. Tyvärr finns ingen lag som reglerar en anställds rätt att få heltidsjobb.

Vart ser du att det står att det gäller en tidigare uppsagd?

Det skulle alltså betyda att jag har företräde före en som också jobbat där
men inte före en som inte varit i företaget. Ganska ologiskt.

Han gav dom jobben på egen hand.
Min närmsta chef som ska också skriva under anställningarna visste inte om detta förräns igår då jag berättade. Vi ska ha samtal idag.

Pratade även med honom och han samtycker och säger att distrikschefen
inte får göra på det viset om man följer reglerna.

Vad gäller kompetens så har jag den och då dom två andra ska utbildas så
har dom ingen kompetens alls ännu. Så att jag skulle vara okompetent kan
han inte säga. Inte heller att jag är dålig på något sätt då jag har bra
rykte från alla på jobbet.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

nedde skrev:

Om det är "Lag (1982:80) om anställningsskydd" du syftar till så föregås 25§ av "Företrädesrätt till återanställning m.m.".

nedde skrev:

25 § Arbetstagare som har sagts upp på grund av arbetsbrist har företrädesrätt till återanställning i den verksamhet där de tidigare har varit sysselsatta. ....

25 a § En deltidsanställd arbetstagare som har anmält till sin arbetsgivare att han eller hon vill ha en anställning med högre sysselsättningsgrad, dock högst heltid, har trots 25 § företrädesrätt till sådan anställning.

Rikard skrev:

Som rubrik står:
Om det är "Lag (1982:80) om anställningsskydd" du syftar till så föregås 25§ av "Företrädesrätt till återanställning m.m.".

Ja, men nu är det inte som så att varken dom eller jag ska återanställas utan jag ska upp i timmar. Det finns inget hinder för mig när det gäller kompetens.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Varför inte ta kontakt med facket då.
Vi har nog nog av dåliga stora arbetsgivare för att sånt här inte skall förekomma.
Stå på dig, men gör det rätt.
OBS Detta är nog en av de få trådar där jag föreslår Facket. Men det känns rätt just nu.

Lasp skrev:

Varför inte ta kontakt med facket då.

Han är inte med i facket.

nedde skrev:

Ja, men nu är det inte som så att varken dom eller jag ska återanställas utan jag ska upp i timmar.

Och då gäller inte LAS eller någon annan lag.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)