webForumDet fria alternativet

Arbetslagen, sov-/vilotid

Juridik

2 svar · 707 visningar · startad av Poffe

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg
Frågan#1

Hej

Har en liten fundering angående antal timmar man enligt lag har rätt till att vila/sova mellan två arbetspass.

Min pappa har rätt att vara ledig 10 timmar från att det han slutar till det att han bröjar igen. Han jobbar vanligtvis 07-16, men igår jobbade han över till 02, alltså skulle han bara få 5 timmars vila innan han började igen. Men eftersom han rat rätt till 10 timmar behöver han inte komma in förens kl 12 men han får ändå betalt från 07. Skulle han dock välja att komma in säh kl 10 så får han 2 timmars övertid (fram till kl 12).

Han är dock osäker på om det är enligt hans avtal elelr om det är lag att man ska få 10 timmars ledighet så därför tänkte jag höra med er om ni vet vad som gäller?

Det är nämligen så att jag också jobbade äver igår. Först jobbade jag som vanligt 08-17 och senare på kvällen jobbade jag mellan 20-23. Men i morse började jag som vanligt kl 8, alltså bara 9 timmars vilotid. Har jag då egentligen rätt att inte komma in förens kl 9 (men med lön från kl 8) eller i detta fall när jag kom kl 8 rätt till 1 timmes övertid?

Kanske lite luddigt men hoppas att nån fattar och vet hur det står till enligt lagen.

Medlem sedan apr. 20051 016 inlägg

Arbetstidslagen skrev:

13 §

Alla arbetstagare skall ha minst elva timmars sammanhängande ledighet under varje period om tjugofyra timmar (dygnsvila). Avvikelse får göras tillfälligtvis, om det föranleds av något särskilt förhållande som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren, under förutsättning att arbetstagaren ges motsvarande kompensationsledighet.

I den dygnsvila som alla arbetstagare har rätt till skall tiden mellan midnatt och klockan 5 ingå. Avvikelse får göras, om arbetet med hänsyn till

dess art, allmänhetens behov eller andra särskilda omständigheter måste bedrivas mellan midnatt och klockan 5. (Paragrafen ändrad genom SFS 2005:165).

Arbetstidslagen

Det finns dock avvikelser från detta i vissa kollektivavtal. På mitt förra jobb förhandlade facket (Transport) fram en ändring som innebar att vi sänkte "vilan" till 8 timmar. Dock under begränsad tid. Kolla därför vad erat/era kollektivavtal säger om vilotid.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Att han får betalt mellan 7 och 12 trots att han inte jobbar skulle jag tro är enbart godwill från företaget.

281 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
140 ms — ändringar (db)