webForumDet fria alternativet

Förseningsavgift, får man göra så?

Juridik

6 svar · 1 954 visningar · startad av Compusa

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg
Frågan#1

Hej!
Jag köpte en dator på Siba för ett tag sedan och valde att dela upp betalningen med ett så kallat studentlån som de erbjöd. Fick min första faktura från Resurs Bank för en dryg månad sedan. Betalningen skulle vara Resurs Bank tillhanda senast den 28 februari. När jag nu tittar på min nya faktura som kommit idag så visar det sig att min förra betalning registrerades först den 2 mars, alltså två dagar för sent. Resurs Bank har även mage att ta ut en förseningsavgift på 125 kronor på grund av denna försening. Jag har aldrig varit med om något liknande och undrar om man verkligen får göra så här?

Jag ringde kundtjänsten på Resurs Bank och hon jag pratade med sa att de spelade ingen roll om förseningen var en eller 30 dagar, förseningsavgiften läggs på ändå. Normalt sett skulle man få en påminelse efter X antal dagar men efter dessa spelregler verkar inte Resurs Bank köra efter. Naturligtvis är detta ett fiffigt sett för Resurs Bank att tjäna pengar men ponera att posten slarvar bort min faktura?

En sak är säker att om jag någon gång igen skulle behöva dela upp en betalning så ska jag aldrig göra detta när Resurs Bank är inblandade för de verkar köra ett riktigt fult spel.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Vad står i låneavtalet som du har godkänt, där brukar stå vilka regler som tillämpas?

Att tänka på är också att bara för att du betalar in pengar till ett konto så innebär det inte att mottagande konto har pengarna, ex. nordea skriver att det kan ta någon dag innan kontot kommer in på ett bankgiro och att det är upp till kunden att ha med detta i beräkningarna.

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

Alla dessa avbetalningar lever ju på avgifter av olika typer.
Jag skulle aldrig köpa nått på avbetalning.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

greyhound skrev:

Alla dessa avbetalningar lever ju på avgifter av olika typer.
Jag skulle aldrig köpa nått på avbetalning.

Avbetalning är aldrig någon höjdare rent eknomiskt, men om "man" inte har något val ta lånet på din bank istället!

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

stoffe-2k skrev:

Avbetalning är aldrig någon höjdare rent eknomiskt, men om "man" inte har något val ta lånet på din bank istället!

Nepp. Köpte min förra dator på samma vis och då fungerade det bra. Då var i och för sig inte Resurs Bank inblandat. Har pratat med min bank och ska ta deras studentlån där istället och på så vis betala av lånet hos Resurs Bank. Blir i och för sig en förlustaffär det här, hur jag än vänder och vrider på det men jag vill inte ha mer med Resurs Bank att göra. Förutom den förseningsavgift på 150 kronor för en betalning som inkommit två dagar försent, så är deras fakturor väldigt otydliga och vilseledande. Hedanefter blir det banken om jag skulle behöva låna pengar!

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Jag hade autogiro som drogs genom Resurs Bank. Hade inte tillräckligt med pengar på det kontot en månad och de drog ändå, vilket gjorde att jag hamnade på noll och nästa sätt jag satte in pengar drog de resten av de 100 kr som fattades. Alltså inga avgifter eller något, så deras autogiro/min bank verkar bra iallafall.

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Man får ju ha lite koll, inbetalningskorten kommer ju lite hur som helst.
Man vet ju inte riktigt vilket kort som gäller..

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)