Har eget ganska nystartat företag (sedan sep-05) där jag erbjuder webbtjänster typ webbdesign, konsultuppdrag, programmering, bildbehandling och annat smått och gott. Det går väl hyfsat för att vara nystartat, men nu är det så att jag ska bli mammaledig i augusti och behöver fylla i ett formulär där jag anger min troliga inkomst när företaget har lämnat uppstartfasen. Så långt har jag inte tänkt ännu, har ingen kalkyl alls, jag startade mitt företag när jag blev arbetslös för att slippa gå sysslolös, sen har det bara flutit på.
Så, min fråga är: Vet någon här av egen eller andras erfarenhet vad en webföretagare i runda siffror kan tänkas tjäna som egen företagare efter uppstartfasen (som jag tror beräknas till 2 år)?
Givetvis beror det på mina egna ambitioner, min egen arbetsinsats, min inriktning osv vad jag verkligen kommer att tjäna, men nu ska jag ju spekulera lite vad jag TROR att jag kommer att tjäna, då kan jag ju även spekulera lite i vilken inriktning jag tar. Jag tar ju givetvis den mest lönsamma inriktningen :)
Jag vill bara se till att jag anger en trovärdig summa i mina blanketter...
Har eget ganska nystartat företag (sedan sep-05) där jag erbjuder webbtjänster typ webbdesign, konsultuppdrag, programmering, bildbehandling och annat smått och gott. Det går väl hyfsat för att vara nystartat, men nu är det så att jag ska bli mammaledig i augusti och behöver fylla i ett formulär där jag anger min troliga inkomst när företaget har lämnat uppstartfasen. Så långt har jag inte tänkt ännu, har ingen kalkyl alls, jag startade mitt företag när jag blev arbetslös för att slippa gå sysslolös, sen har det bara flutit på.
Så, min fråga är: Vet någon här av egen eller andras erfarenhet vad en webföretagare i runda siffror kan tänkas tjäna som egen företagare efter uppstartfasen (som jag tror beräknas till 2 år)?
Givetvis beror det på mina egna ambitioner, min egen arbetsinsats, min inriktning osv vad jag verkligen kommer att tjäna, men nu ska jag ju spekulera lite vad jag TROR att jag kommer att tjäna, då kan jag ju även spekulera lite i vilken inriktning jag tar. Jag tar ju givetvis den mest lönsamma inriktningen :)
Jag vill bara se till att jag anger en trovärdig summa i mina blanketter...
Det är omöjligt att säga då det kryllar av webbföretag och därför så är det omöjligt att uppskatta några siffror, hur många kunder har du haft till dags datum, säg att du har 2-3 kunder i månaden så anger du 4 i underlaget, de kommer hur som helst vilja ha några underlag för bekräfta dina uppskattningar.
du bör ha en optimistik syn på det hela. Dvs. komma över det tak som föräldraförsäkring bygger på.
Om det är brutto kanske siffran skall ligga runt 600000:- /år
Hör av dig om du vill ha mer info.
Vatos Locos:
Nä, såklart beräknas det ju från fall till fall, men jag är mest ute efter andras erfarenheter, inte egentligen ett färdigt svar till mina blanketter. Jag får ju själv sitta och göra en kalkyl och sen försöka kunna styrka den, men det jag vill undvika är ju att lägga mig för lågt och få en föräldrapenning som är onödigt låg om jag kunde fått högre ersättning, alternativt lägga mig för högt och bli misstänkt för att försöka fuska lite...
Lasp:
Oj, 600000 låter mycket :)
Men hur som helst så måste jag ju ha nån grund i det jag anger på blanketten, jag måste kunna styrka att det är möjligt och så vidare, men jag antar att det är till att sätta sig ner och börja kalkylera då, gärna åt glädjehållet.. :)
För att kunna lämna ett riktigt svar kanske man måste veta företagstyp.
Själv kan jag ju nästan bara aktiebolag. Men du skall kika på ett vettigt lönetak.
Jag har egen firma, så min inkomst räknas som inkomster minus utgifter = vinst och sen schablonavdrag på vinsten. Då får jag min nettointäkt och som min sjukpenninggrundande inkomst beräknas på. Men som sagt, eftersom jag är i uppstartsfasen så räknas inte min nuvarande inkomst, utan en trolig inkomst jag kan ha när företaget lämnat uppstartsfasen. Vilket jag alltså kan sätta till vad jag vill om jag har belägg för det och att det låter trovärdigt. :)
OK Då kanske gränsen går betydligt lägre men hur mycket är schablonavdraget i procent% Vad är maxitaket för att man skall få ersättning för? Ett basbelopp?
Utgifterna behöver ju inte vara stora eftersom man inte får göra stora hyresavdrag om man jobbar hemifrån. Men nog borde det finnas wFáre som vet var gränserna går!
Hur pass mycket tid kan du fakturera samt hur mycket tar du per timme?
Finns väl de som tar 500kr/h men även de som tar över 1000kr/h.
Gör bra jobb och lyckas få bra rykte hos kunderna så har du lättare att tar ut mer.
Jag personligen tog 170kr/h exkl moms i somras av en kund. var lite för att jag inte hade letat efter något annat och hade det som sommarjobb mellan studierna. Har dock börjar inse att jag kommer ta mycket mer än det i fortsättningen när man jämför med andra programmerare.
Schablonavdraget är 20-25%, maxtaket är 7,5 basbelopp vilket innebär 297700 kr. Mer än så får man inte ersättning för. Nej, jag har inte så mycket utgifter alls... Just nu inväntar jag mina sista blanketter från FK för att kunna fylla i och försöka styrka min förmodade framtida inkomst.
Det är skönt att få lite input av andra, jag har varit slarvig och inte kalkylerat något inför framtiden alls, jag har bara startat och tyckt att framtiden får utvisa om jag lyckas försörja mig på det. Har egentligen inte haft några ambitioner att bli jätteframgångsrik heller, bara "lagom" (hur dumt det än låter).
Men att nu behöva sitta och sia om framtiden känns knepigt, men jag blir inte återbetalningsskyldig ifall jag glädjekalkylerar och det visar sig gå åt pipsvängen med företaget ändå. Allt jag behöver göra är att lämna in en kalkyl till FK över min framtida inkomst och hoppas att de godkänner den. Jag behöver inte ens ha ambitioner att försöka uppfylla den. Med andra ord kan jag ljuga... :r
Du skall absolut inte ljuga, bara ha den tro på dig själv som jag tror att de flesta här på wF har. Du skall alltså sikta på en årsomsättning på 360 - 390 tusen per år.
Är du hyfsat duktig och har social kompetens behöver det inte vara oöverstigligt.
Jag tror på dig. ;-)
Nä, ljuga känns ju inte helt rätt. Jag vill ju gärna ha en så korrekt kalkyl som möjligt, det är ju därför jag försöker ta reda på vad andra tjänar och vad som är rimligt. :)
Jaja, jag avvaktar tills jag får blanketterna och närmare vet vad som krävs av mig.
Vill bara uppdatera lite:
Jag har nu fått blanketterna och det visar sig att jag ska lämna in en enkel beräknad nettointäkt (efter avdrag för egenavgifter) samt uppge vad jag bedömer att en anställd inom mitt verksamhetsområde skulle ha i lön. Man går tydligen efter en s.k. jämförelseinkomst, så även om jag skulle tjäna 2 miljoner/år på min firma som konsult så får jag fortfarande inte mer i föräldrapenning än en anställd konsult.
Skönt att veta... Ska kika i SIF:s lönestatistik nu och se vad min jämförelseinkomst kan tänkas bli. :)
Det verkar vara en bra lösning.
Jag är säker på att du kan se fram emot mammaledigheten utan att bara äta nudlar.
Fungerar det med champagne till nudlar?