webForumDet fria alternativet

Inkassofunderingar

Juridik

5 svar · 508 visningar · startad av Decibel

Medlem sedan jan. 2003737 inlägg
Frågan#1

Fick idag ett inkassokrav som jag inte lyckades förstå ett smack av, ringde till Allmänna inkassobyrån och frågade, det gällde en obetald räkning på 200:-

Är väl okej att dom skickar inkasso på sånt när man drular med räkningarna, till saken hörde bara att jag inte sett röken av detta någonsin tidigare, de 200:- skulle tydligen gälla en skolkatalog som jag beställt... 1993, och hur i hela världen kan jag som då 14-åring ha ingått avtal med dem om kostnaden, brukar inte föräldrarna få dessa? p.g.a det var så längesedan har jag inget minne av hur det hela gick till :)

Frågan är, hur fasiken kan dom hålla tyst om detta i nu 13 år och sedan bara komma med inkasso på 13 års ränta och hej o hå ?

Någon som har koll på lagstödet kring detta ?

(hoppas de blev rätt forum nu)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Rent allmänt skall man bestrida alla dessa suspekta inkassokrav.
Jag tycker att det är en skamfläck som vi har tacka vare vår lagstiftning.
Om inkassobolagen skulle stå för kronofogdemyndighetens kostnader skulle dem försvinna.
När det gäller det rättsliga i ditt fall skall du bara bestrida. Viktigt att du gör något.
Ett krav måste hållas levande inom tre(3) år tror jag.

Medlem sedan mars 2005149 inlägg

Jag fick ett krav pa en stor summa fran skattevarket
pga rest skatt fran sald egendom
bestredd och efter 7 ar sa forsvan kravet
(har inte hort fran dom atminstonde...)

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Decibel skrev:

Fick idag ett inkassokrav som jag inte lyckades förstå ett smack av, ringde till Allmänna inkassobyrån och frågade, det gällde en obetald räkning på 200:-

Är väl okej att dom skickar inkasso på sånt när man drular med räkningarna, till saken hörde bara att jag inte sett röken av detta någonsin tidigare, de 200:- skulle tydligen gälla en skolkatalog som jag beställt... 1993, och hur i hela världen kan jag som då 14-åring ha ingått avtal med dem om kostnaden, brukar inte föräldrarna få dessa? p.g.a det var så längesedan har jag inget minne av hur det hela gick till :)

Frågan är, hur fasiken kan dom hålla tyst om detta i nu 13 år och sedan bara komma med inkasso på 13 års ränta och hej o hå ?

Någon som har koll på lagstödet kring detta ?

(hoppas de blev rätt forum nu)

3 år är det som gäller. Har de inte hört av sig inom tre år är du inte betalningsskyldig. Observera dock att de räcker med att de skickar ett "kontoutdrag" el. dyl. som uppmärksammar dig om skulden för att det ska bli 3 nya år. Har du inte hört ett ljud av dem på 13 år ska du dock bemöta dem skriftligt med ett bestridande av fakturan.
http://www.fragorsvar.konsumentverket.se/publik/showQ.asp?id=202

Medlem sedan dec. 2002529 inlägg

Lasp skrev:

Rent allmänt skall man bestrida alla dessa suspekta inkassokrav.

Tänk bara på hur du skriver när du bestrider kravet. Enligt Konsumentverket :
"Bestrida
Att meddela den som kräver dig på pengar att du tycker kravet är felaktigt. Ordet "bestrida" har också en annan betydelse. Att bestrida kostnaden för något är att betala, det vill säga stå för den kostnaden."

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Ja visst utryckte jag mig kanske lite slarvigt, men jag tror att i samband med frågeställningen så var det nog inte svårtolkat.
Men allra viktigast är ju att skriva ett svar att man inte tycker att det är riktigt.
Bevisbördan skall ligga hos inkassobolaget. Och det Rikard skriver är sant.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)