webForumDet fria alternativet

Någon med erfarenhet av en marknadsundersökning?!

Marknadsföring

5 svar · 481 visningar · startad av lillebror

Medlem sedan apr. 20041 597 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att göra marknadsundersökning för en framtida produkt? Hur går man tillväga? Hur får man ett representativt urval av människor man ska vända sig till i undersökningen? Alla tips är välkomna!

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Jag har använt mig av studenter på marknadsföringsprogram eller ekonomprogram. Dessa har ofta gått någon kortare kurs i hur en marknadsundersökning genomförs. Jag berättar vad jag vill veta, och de ställer frågor till målgruppen. Jag tror att man kan få ärligare svar när det är studenter som gör undersökningen, än om jag sjäv som företagare försöker få fram informationen.

Medlem sedan jan. 2003247 inlägg

smart !

Medlem sedan apr. 20041 597 inlägg

Tack!

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

En viktig sak är att man inte ska ge svarsalternativ på frågor för då är undersökningen ledande. Det slutar bara med att man får höra det man egentligen vill höra. Din marknadsundersökning säger att alla vill ha din vara fast sedan blir det en stor floop.

Utan man ska använda sig av frågor. Typ tre till fem frågor.
Utgå från en några grund ord vad, när, hur, var, vem, vilka och varför.
För att få en bra urval går du och ställer dig där du ska öppna affären eller där dina kunder finns. Frågar dina frågor till ca var femte person eller nått. Håll dig till var femte person och inte nått annat. Säger du att du bara vill ställa ett par frågor och att det bara tar någon minut så är det inte många som säger nej. Sedan står du där en hel dag och frågar.

Medlem sedan juli 20011 084 inlägg

greyhound skrev:

En viktig sak är att man inte ska ge svarsalternativ på frågor för då är undersökningen ledande. Det slutar bara med att man får höra det man egentligen vill höra. Din marknadsundersökning säger att alla vill ha din vara fast sedan blir det en stor floop.

Varför måste det vara det? :q Att ha färdiga svarsalternativ är bra om man snabbt och enkelt vill kunna sammanställa svaren. Har man mycket tid och personen man frågar även har tid att tänka igenom frågorna djupare kan man dock tjäna på att ha öppna frågor. Man bör dock ha minst ett alternativ/fråga som är öppen med chans för att ge allmän feedback, eller övriga kommentarer.

Givetvis skall man inte ha varken ledande frågor eller svar.

tex:

Bra skrev:

Hur ofta använder du datorn?

Dåligt skrev:

Majoriteten av svenska folket använder datorn mer än 4 timmer, hur ofta använder du den?

Även ord som "Mycket", "Lite", "Lagom" osv, är dålig svarsalternativ eftersom de betyder olika saker beroende på vem man frågar.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)