webForumDet fria alternativet

Inklusive/Exklusive moms?

Privatekonomi

4 svar · 3 607 visningar · startad av lilja

Medlem sedan juli 20041 183 inlägg
Frågan#1

Enkelt fråga...

Ett sms kostar 30kr och enligt företaget blir min behållning 18,28kr inklusive moms eller 14,63kr exklusive moms.

Vad är det då som jag får behålla? 18,28 eller 14,63?

Det är förvisso en väldigt dyr tjänst man använder. Men det finns inte många alternativ som är lika smidiga för kunden...

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Du får behålla 18,28 tills det är dags att redovisa momsen.

Hmm, ja självklart. Så är det ju :)

Tror jag rörde ihop det extra när jag tolkade texten fel som jag läste...

https://www.mosms.com/se/docs.php?visa=trafikersattningar&tmenu=0&tmenus=1 om någon undrar

Medlem sedan feb. 20079 inlägg

Hur funkar det när man är kund hos mosms som ett företag?

Då ska man enligt de fakturera de på beloppet exkl. moms.

Situationen är som följande:
Jag har ett företag och är kund hos Mosms. Mitt företag har sedan en "Kund A" som utför en inbetalning via sms, ex: 30kr.
"Kund A" kommer sedan få beloppet inlagt på sitt konto hos oss. Frågan är nu vilket belopp detta ska vara? Beloppet inkl. moms (18,28kr) eller exkl. moms (14,63kr)?

Kund A kan även ta ut dessa pengar från dennes konto hos oss. Vilket belopp ska då betalas ut (om vi använder siffrorna ovan).

Kund A är en privatperson.

silversoft skrev:

Kund A kan även ta ut dessa pengar från dennes konto hos oss. Vilket belopp ska då betalas ut (om vi använder siffrorna ovan).

Kund A är en privatperson.

Nu är jag ingen ekonom men om jag får gissa tror jag att du är skyldig att betala moms. Den summa du får från mosms är utan moms eftersom det är mellan företag, dvs du är inte slutkund utan din kund är. Därför ska du betala ut det lägre priset till din kund, som är inklusive moms.

Om man nu inte kan köra tax free ;)

Som sagt, jag är ingen ekonom...

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)