Tjenare!
Har bara en liten lagfråga här..
Det finns en sida med en massa roliga filmer på..
Filmerna är sånna som sprids på nätet!
Jag drar igång en sida och också skall visa filmer..
Är det då olagigt att länga till filmerna som ligger på en annan server?
Filmen spelas upp på en spelare på min sida men de länkar till den andra servern.
På så sätt får man inte reda på vart filmen kommer ifrån, den personen/sidan får alltså ingen cred.
Det måste nog testas i domstol innan det kan ge några klara besked huruvida det är olagligt eller ej. Det finns domslut om länkningar till mp3-filer i alla fall - minns inte utgången däremot.
Dom flesta länkar till publika servrar som tillåter oss att uploada filmer. Ta "blarf" eller vilken film-sajt somhelst som exempel. Smyger du med källan är det enbart korkat. "blarf" länkar till aktuell supplier av filen och inte filmen i sig. Rätta mig någon?
Som sagt är det naturligtvis omoraliskt och illa omtyckt (du stjäl deras bandbredd, bland annat). Det är dessutom inga problem att förhindra, exempelvis genom att visa en helt annan film än vad du tror kommer att visas. Förutom att det är omoraliskt har du helt enkelt ingen kontroll över vilket material du presenterar.
Visst fan var det olagligt att lanka material fran andra sidor till sin egna frame. Var en massa snack om det for nagra ar sen, nar frames var populart. Sa varfor skulle det inte vara olagligt att hotlinka i dett fallet?
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849