Jag jobbar på en förening som webansvarig.
Jag bygger hemsidor åt föreningen och flera av föreningens lokalavdelningar.
Administrerar ett flertal sidor.
Du publicerar enligt vad andra säger åt dig att göra, altså kan du inte vara ansvarig för innehållet. Du är nog mer åt hållet ansvarig för websidans funktion och att den hålls uppdaterad. Men att du ska vara ansvarig för innehållet har jag väldigt svårt att tro.
Tänk på vad t.ex Aftonbladets webansvarige skulle känna sig nojjig över alla artiklar han skulle vara ansvarig för. ;)
Ansvarig utgivare kanske mer gäller för tidningar eller trycksaker.
Men någon måste väl vara ansvarig även för innehållet i websidor?
Frågan är ju om jag eller någon i föreningen ansvarar för innehållet.
Frågan är dock helt hypotetisk och ställd av nyfikenhet.
På Uppsala universitet har de längst ner på webbsidorna en informationsansvarig och en webmaster. Du är så vitt jag kan förstå "bara" webmaster och någon annan i föreningen är informationsansvarig.
"BBS-lagen eller Lag om ansvar för elektroniska anslagstavlor, SFS 1998:112, är en svensk lag som gäller för BBSer och liknande elektroniska fora där många kan delta och som inte har någon ansvarig utgivare."
Vi har ännu inget forum, alltså är denna lag inte tillämplig.
"BBSer eller liknande elektroniska fora" - jag tolkar det som att om ni har publiceringsmöjlighet på något sätt där en eller flera kan påverka innehållet.
"BBSer eller liknande elektroniska fora" - jag tolkar det som att om ni har publiceringsmöjlighet på något sätt där en eller flera kan påverka innehållet.
Ja, det stämmer ju i och för sig, speciellt som våran huvudsida består av ett slags administrationsverktyg som flera anställda kan använda för att lägga in nyheter mm.
Och eftersom vi inte har någon ansvarig utgivare kan ju inte YGL komma i fråga.