webForumDet fria alternativet

Är detta en säljande text?!

Marknadsföring

63 svar · 4 917 visningar · startad av lillebror · sida 2 av 4

Frågan, av lillebror

Hej! Med anledning av mitt projekt Flygfyren.nu har jag nu kommit fram till en punkt då det så sakteliga börjar bli dags för ett antal marknadsföringsåtgärder för att upplysa omvärlden (förutom de som nu redan hittat hit :)) om att denna sida existerar och vad den kan erbjuda. Jag har i tidigare i tråden [Hur lanserar jag mitt projekt på bästa sätt?](http://www.webfor

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

mozilla skrev:

Vet inte om det bara är jag, men varje gång jag läste "Du" med stor bokstav betonade jag det mycket hårade och fick ett sämre flyt i texten. Och det kändes inte som det var mig du pratade till ändå, utan mer som en klassisk reklamfras.

Bra synpunkt. Ha inte versal begynnelsebokstav på ord med personligt tilltal, exempelvis, du, ni, vi osv. :)

Medlem sedan apr. 20041 597 inlägg

Var i texten ska jag klämma in detta citat då (om vi tar det som ett exempel) för att det ska kännas naturligt?!

Självklart vill jag förmedla en personlig känsla mellan mig och den som läser brevet. Så ska det vara men det är inte lätt att få till det.

För övrigt kommer ju inte verklighetsanknutna citat som på beställning :)

Här kommer ytterligare en variant på utskicket med de förändringar som Lasp förslog:

Utskick till ordföranden i en flygklubb (version 3) skrev:

Vill Du lära dig av andra piloters flygerfarenheter och delta i intressanta flygdiskussioner för att bli en säkrare pilot?

Har du någon gång under din skoltid som flygelev eller som aktiv pilot känt att du har haft frågor om flyg som du sökt svar på men som förblivit obesvarade? Detta av den enkla anledningen att du inte har haft möjlighet att fråga tillräckligt många personer i din omgivning! Ju fler en fråga når ut till, ju större är chansen att du ska få ett svar tillbaka. Ett bra svar som dessutom kanske löser ditt problem!

Flygfyren ger dig möjligheten att kommunicera med personer från hela Sverige. Tänk dig möjligheten att kunna fråga erfarna piloter från norrland om hur det egentligen är att flyga vintertid? Och vad man särskilt bör tänka på inför en stundande norrlandsflygning? Eller går du i tankarna att skaffa dig en sjöbehörighet till ditt certifikat och kanske vill veta mer vad det innebär rent praktiskt innan du går vidare?

Besök Flygfyren på http://www.flygfyren.nu för att utforska forumet närmare!

Hälsningar,

Fredrik Tibbling

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Vill Du lära dig av andra piloters flygerfarenheter?

Har du någon gång under din skoltid som flygelev eller som aktiv pilot känt att du har haft frågor om flyg som du sökt svar på men som förblivit obesvarade?

Delta i intressanta flygdiskussioner för att bli en säkrare pilot?

Flygfyren ger dig möjligheten att kommunicera med personer från hela Sverige. Tänk dig möjligheten att kunna fråga erfarna piloter från norrland om hur det egentligen är att flyga vintertid?
Vad man särskilt bör tänka på inför en norrlandsflygning?
Sjöbehörighet till ditt certifikat vad krävs?

Detta av den enkla anledningen att du inte har haft möjlighet att fråga tillräckligt många personer i din omgivning! Ju fler en fråga når ut till, ju större är chansen att du ska få ett svar tillbaka. Ett bra svar som dessutom kanske löser ditt problem!

Kom igen och kolla nu.

Fredrik Tibbling

Medlem sedan okt. 200532 inlägg

Det känns som att det blir för många och för långa frågeställningar i början. Ska båda vara kvar behövs det någon text efter frågeställningen i fetstil som presenterar Flygfyren lite snabbt. Efter det kan nästa frågeställning med "Har du någon gång..." komma.

Meningen efter fråga nr 2, "Detta av den enkla anledningen...", låter som att det skulle vara ren fakta som stämmer in på alla som läser texten.

Det blir också lite mycket inriktning på Norrland, byt ut ett av exemplen mot ett annat landskap eller geografisk plats. Då förstärks effekten av att man tycks kunna diskutera allt mellan himmel och av (inom flyg då givetvis).

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Jag har begränsad tid och har bara skummat några få av andras kommentarer. Personligen tycker jag texten är mycket bättre nu (version 2), men vissa förbättringar kan nog göras ändå. :) Fetstilen nedan är endast avsedd att tydliggöra skillnaden mellan vad du skrev och mitt förslag. Den är inte avsedd att finnas där!

Har Du någon gång under din skoltid som flygelev eller som aktiv pilot känt att Du har haft frågor om flyg som du sökt svar på men som förblivit obesvarade?

(Min fetstil.) Varför så långt och krångligt? Varför inte hellre:

Har Du någon gång som flygelev eller som aktiv pilot känt att Du har haft frågor om flyg som du sökt svar på men som förblivit obesvarade?

Detta av den enkla anledningen att Du helt enkelt inte har haft möjlighet att fråga tillräckligt många personer i din omgivning**!**

Jag tycker att det vore naturligare att göra detta till en fråga:

Detta av den enkla anledningen att Du helt enkelt inte har haft möjlighet att fråga tillräckligt många personer i din omgivning**?**

På så sätt får du fram att den som läser kommer till slutsatsen att "ja, så är/var det!", nu lägger du den åsikten i hans/hennes mun, och det är sällan lyckat!

Till skillnad från en del andra tycker jag att detta stycke bör vara med:

Flygfyren är ett nystartat svenskt flygutbildningsforum på Internet som har ambitionen att möjliggöra kommunikation mellan Sveriges privatflygare på ett enkelt sätt! Forumet sätter Dig som är pilot och flygintresserad i centrum och ger Dig möjligheten att kommunicera med andra likasinnade i Sverige, för att utbyta tankar och erfarenheter samt ställa direkta frågor som har en chans att nå en bredare publik än vad de vanligtvis kanske gör.

Det är ju här du beskriver var ditt forum kommer in i bilden, och hur!

Däremot kan du nog skippa stycket om:

Som registrerad medlen kan du:

* Skriva inlägg i forumet.
* Skriva artiklar och lägga till bilder.
* Få en egen profil med presentation om Dig och Din flygbakgrund.
* Skicka snabbmeddelanden till andra medlemmar.
* Sist men inte minst, möjligheten att knyta nya flygkontakter!

Det här gör att hela brevet förvandlas från intressant information till säljande reklam! :( De kommer att märka vad forumet kan om de blir intresserade nog att följa länken, och om de inte är det vid slutet av brevet kommer inte detta att bidra positivt, TROR jag!

aasah:
Det kändes som det mesta var avhandlat redan men så kommer du med några riktigt intressanta konstateranden! (y)

Jag håller med dig fullständigt om första meningen. Den blir mer lättläst när jag korrigerat den enligt dina synpunkter. Ibland tenderar man (jag) att skriva för skrivandets skull. Något jag märkt nu är att texten måste få mogna för att man senare kommer tillbaka och tittar på den med lite mer objektiva ögon. Då är det lättare att se vad som tillför respektive inte tillför texten något.

Köper dina synpunkter om stycket "Som registrerad medlem kan du...".. Jag och K@llen diskuterade tidigare i tråden om bevisföring. Att man gärna ska använda sig av sådan. Nu, i och med att projektet är så nytt så finns det ju inte så mycket säljande bevisföring att komma med. Jag har ju bara 20 medlemmar en så länge så det är ju inte mycket att hänga i julgrannen :e Det är nog inget man ska ha med. Det vore väl en sak om man hade 1000 medlemmar. Då kunde kanske det vara ett säljande argument att ha med i texten.

Bra poäng där att byta ut "!" mot "?". Det kan ju ha en avgörande inverkan på hur mottagaren uppfattar meningen och som du säger är det ingen höjdare att lägga en åsikt i munnen på någon. Vem gillar det?

För övrigt så skippade jag det där "norrlandssnacket".

Flygfyren ger dig möjligheten att kommunicera med personer från hela Sverige. Tänk Dig möjligheten att kunna fråga erfarna piloter från norrland om hur det egentligen är att flyga vintertid? Och vad man särskilt bör tänka på inför en stundande norrlandsflygning? Eller går Du i tankarna att skaffa dig en sjöbehörighet till ditt certifikat och kanske vill veta mer vad det innebär rent praktiskt innan Du går vidare?

Det kanske blev för mycket prat av det hela? Mer renodlat utan...

Nu har jag gjort om/förkortat/lagt till några saker:

Utskick till ordföranden i en flygklubb (version 4) skrev:

Vill Du lära dig av andra piloters flygerfarenheter och delta i intressanta flygdiskussioner för att bli en säkrare pilot?

Har du någon gång som flygelev eller som aktiv pilot känt att du har haft frågor om flyg som du sökt svar på men som förblivit obesvarade? Detta av den enkla anledningen att du inte har haft möjlighet att fråga tillräckligt många personer i din omgivning?

Flygfyren är ett nystartat svenskt flygutbildningsforum på Internet som har ambitionen att möjliggöra kommunikation mellan Sveriges privatflygare på ett enkelt sätt! Forumet sätter dig som är pilot och flygintresserad i centrum och ger dig möjligheten att kommunicera med andra likasinnade i Sverige, för att utbyta tankar, erfarenheter samt ställa direkta frågor som har en chans att nå en bredare publik än vad de normalt sett kanske gör.

Hälsningar,

Fredrik Tibbling
Grundare

Är inte nöjd med slutet på meningen som är rödmarkerad ovan. Blir inget flyt i den. Sen känns hela den meningen väldigt lång.

Som brevet är utformat nu får mottagaren iaf först två frågeställningar att fundera över. Antingen kan mottagaren i sina tanker säga JA eller NEJ till dessa frågor. Om personen säger JA så kommer sedan "lösningen" under som förhoppningsvis ska skapa en nyfikethet att ta reda på vad Flygfyren är för något. Det verkar väl ändå vara ett hyffsat upplägg? Inte för att jag är ett marknadsföringsproffs på nått sätt :)

Jag tycker fortfarande att du skall dela den första frågan i två delar.
FRågeställning fetstil
Just därför är flygfyren
Delta Fetstil
Hur flygfyren är uppbyggd

Lasp skrev:

Jag tycker fortfarande att du skall dela den första frågan i två delar.

Syftar du på rubriken?

Lasp skrev:

FRågeställning fetstil

Den har jag ju redan i fet stil...

Lasp skrev:

Just därför är flygfyren

Vad ser du detta i texten?

Lasp skrev:

Delta Fetstil

Är ju redan fetstil i rubriken...

Det kan vara svårt att förklara ibland.
Kände inte för att skriva om och visa hela texten. Trodde du skulle förstå att den första rubriken skall delas i två som båda skall ha fetstil.
Korta snärtiga påståenden vederhäftiga förklaringar.
Enkelt att läsa och förstå sammanhangen.

Jag håller med om att den där röda meningen inte fungerar något vidare. Det är också mycket viktigt att din avslutning på brevet verkligen fungerar och gör folk intresserade av att kolla upp forumet...

Jag har ändrat om i din version 4, som ett förslag till hur du eventuellt skulle kunna skriva. :)

Utskick till ordföranden i en flygklubb (version X) skrev:

Har du någon gång som flygelev eller som aktiv pilot känt att du har haft frågor om flyg som du sökt svar på men som förblivit obesvarade? Detta av den enkla anledningen att du helt enkelt inte har haft möjlighet att fråga tillräckligt många personer i din omgivning?

Flygfyren är ett nystartat svenskt flygutbildningsforum på Internet som sätter dig som är pilot och flygintresserad i centrum och ger dig möjligheten att kommunicera med andra likasinnade i hela Sverige. Ni kan utbyta tankar och erfarenheter samt ställa direkta frågor till varandra. Forumet erbjuder dig som pilot möjligheten att, på en och samma plats, möta och diskutera med människor utspridda över hela Sverige.

aasah skrev:

Det är också mycket viktigt att din avslutning på brevet verkligen fungerar och gör folk intresserade av att kolla upp forumet...

Viktig poäng. Lägg till ett PS. i slutet. PS. läses nästan lika ofta som rubriker. :)

K@llen skrev:

Viktig poäng. Lägg till ett PS. i slutet. PS. läses nästan lika ofta som rubriker. :)

Jo visst läses de... Men är det inte lite att säga att "jag har inte riktigt tänkt innan jag formulerade brevet... Hoppsan, höll på att glömma... P.S"? Är det inte bättre att sluta med underskriften? :q

aasah:
Jag håller med om det där med PS. I min värld så har man det för att förstärka vikten av något. Exempelvis att man vill förtydliga att inlämningsdatumet för en uppgift är det och det datumet.

Texten och de korrigeringar som du har gjort tycker jag är bra. Det är bara en liten sak som jag funderar över. I två av meningar återkommer "i hela Sverige" och "över hela Sverige". Säger de inte samma sak? Blir det inte tårta på tårta?

Annars blev texten mycket bra! :)

aasah skrev:

Jo visst läses de... Men är det inte lite att säga att "jag har inte riktigt tänkt innan jag formulerade brevet... Hoppsan, höll på att glömma... P.S"? Är det inte bättre att sluta med underskriften? :q

Enligt dem som undersökt saken är det inte så. Ps. säljer om man upprepar textens viktigaste budskap i sitt ps.

lillebror skrev:

... I två av meningar återkommer "i hela Sverige" och "över hela Sverige". Säger de inte samma sak? Blir det inte tårta på tårta?

Onekligen en bra synpunkt... :)

Är detta bättre?

Utskick till ordföranden i en flygklubb (version X+1) skrev:

Har du någon gång som flygelev eller som aktiv pilot känt att du har haft frågor om flyg som du sökt svar på men som förblivit obesvarade? Detta av den enkla anledningen att du helt enkelt inte har haft möjlighet att fråga tillräckligt många personer i din omgivning?

Flygfyren är ett nystartat svenskt flygutbildningsforum på Internet som sätter dig som är pilot och flygintresserad i centrum och ger dig möjligheten att kommunicera med andra likasinnade. Ni kan utbyta tankar och erfarenheter samt ställa direkta frågor till varandra. Forumet erbjuder dig som pilot möjligheten att, på en och samma plats, möta och diskutera med människor utspridda över hela Sverige.

Ev PS har jag inget förslag på.

K@llen skrev:

Enligt dem som undersökt saken är det inte så. Ps. säljer om man upprepar textens viktigaste budskap i sitt ps.

Tja, jag kan ju inte det här med reklam, om du säger det så... Däremot inser jag att det är därför alla säljbrev brukar sluta med PS och PPSS. Något som jag oftast tycker är larvigt. Men som sagt, .... jag kan bara tala för mig själv, inte Sveriges övriga dryga 9 miljoner...

aasah:
Jag måste säga att jag är väldigt imponerad av de förändringar du gjort med texten :) Nu känns det som att allt hänger ihop mycket bättre än vad det gjorde ibörjan!

Dock har jag en liten fundering om följande mening...

Ni kan utbyta tankar och erfarenheter samt ställa direkta frågor till varandra.

Helt plötsligt tilltalas mottagaren med "Ni" i meningen när alla tidigare meningar har addresserat mottagaren med "Du". Kan det stå kvar eller bör man ändra det till "du"? Synpunkter på det!?

Annars ett mycket bra jobb! (y)

lillebror skrev:

aasah:
Jag måste säga att jag är väldigt imponerad av de förändringar du gjort med texten :) Nu känns det som att allt hänger ihop mycket bättre än vad det gjorde ibörjan!

:) Det är egentligen bara dina meningar som flyttats runt lite...

lillebror skrev:

Dock har jag en liten fundering om följande mening...

Ni kan utbyta tankar och erfarenheter samt ställa direkta frågor till varandra.

Helt plötsligt tilltalas mottagaren med "Ni" i meningen när alla tidigare meningar har addresserat mottagaren med "Du". Kan det stå kvar eller bör man ändra det till "du"? Synpunkter på det!?...

Nja, nej, "ni" syftar inte bara på den som läser brevet...

Flygfyren är ett nystartat svenskt flygutbildningsforum på Internet som sätter dig som är pilot och flygintresserad i centrum och ger dig möjligheten att kommunicera med andra likasinnade. Ni kan utbyta tankar och erfarenheter samt ställa direkta frågor till varandra.

"Ni" var avsett att syfta på både "du" och "andra likasinnade", om du förstår vad jag menar. Kort sagt de "varandra" som kan kommunicera ihop. Följande kan man inte skriva (det blir ingen fungerande mening):

Du kan utbyta tankar och erfarenheter samt ställa direkta frågor till varandra.

Resultatet blir: 'Vilka "varandra"?' Men om det blir svårläst och obegripligt med ett "Ni" där så måste man nog formulera om hela stycket...

Möjligen kan man skriva:

Flygfyren är ett nystartat svenskt flygutbildningsforum på Internet som sätter dig som är pilot och flygintresserad i centrum och ger dig möjligheten att kommunicera med andra likasinnade. Du kan utbyta tankar och erfarenheter samt ställa direkta frågor till dem.

Men jag tycker det blir sämre flyt och alldeles för bestämt... som om de här personerna redan aktivt är där och postar... Men framförallt ger det fel intryck, enligt mig. Som det nu står, med "dem", låter det som om brevläsaren kommer att kunna utnyttja "dem":s kunskaper utan att egentligen bidra så mycket själv till andras hjälp. Med "varandra" blir det mera ömsesidigt och jämlikt. Alla bidrar med både kunskaper och frågeställningar och diskuterar tillsammans, till allas glädje. :)

Så personligen skulle jag nog hellre använda "ni" (dvs meningen som den står i version X+1) än ovanstående mening, men det kanske är bättre att formulera om stycket helt? Tror du att man missförstår är det nog bättre.

Jag ska fundera på om jag kan komma på någon bättre formulering...

Jag förstår vad du menar med "Ni" :) Det blir fel om man använder något annat i just det exemplet. Vi behåller (ver X+1) det som det är! Ser inte att det är en överhängande risk att man ska missförstå det.

Kunde inte hålla mig utan började spåna på hur utskicket ska se ut rent grafiskt. Detta är det första utkastet (se bifogad bild). Tilltalande?

Utskick (screenshot) wF.jpg

Lite obalans i layouten. Dokumentet kantrar åt höger ...

Förslag:
– Vänsterjustera text och logga samtidigt som du ger dokumentet luftiga marginaler.
– Testa ge brödtexten rak höger.
– Korta ner din rubrik. Just nu innehåller den tre budskap. Begränsa dig till ett.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)