webForumDet fria alternativet

Bokföra skatteinbetalning

Privatekonomi

9 svar · 10 123 visningar · startad av K@llen

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg
Frågan#1

Hej hopp,

Hur bokför jag de inbetalningar jag gör till skatteverket i förväg med hjälp av de inbetalningskort jag får ut?

mvh Jörgen

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Det finns ett särskilt kontonummer för skatteinbetalningar. På samma sätt som du motkonterar det upplupna dvs typ arbetsgivareavgift eller momsen.

Någon som kan ge ett exempel för enskild firma? :)

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Nu är jag inte säker på exakt hur du menar men du kan ju först betala skatten och kreditera ditt bankkonto eller motsvarande och använda 1700 som motkonto.
Exempel:
1930 -1000kr
1700 1000kr
Sen i nästa steg när du är där du vill ta upp kostnaden borde du kunna göra nått liknande som detta:
1700 -1000kr
8980 1000kr (kontot beror lite på vad skatten avser)

Annars så finns det ett gäng olika konton för uppskjuten skatt som man borde kunna använda. Om jag missförstått vad du vill åstadkomma så får du gärna förklara mer så kan jag göra ett nytt försök.

Läget är ju följande:

Skattemasen skickar ut inbetalningskort för skatten på uppskattad vinst. Denna summa delas upp på n antal månader. Alltså ska jag varje månad betala z kronor. Och således också bokföra var dessa pengar blivit av.

Vid årsredovisningen kommer ju "sanningen fram". Då får jag antagligen göra en justering i min bokföring. Men det är en senare fråga.

I nuläget önskar jag veta hur jag bokför mina månadsvisa betalningar till staten.

Ok, då är jag med. Har ingen erfarenhet av företag utan har själv bara hållit på med bokföring åt en förening som haft anställda som man ska betala skatt åt.

Så här säger norstedts jurudik om detta:

2510
Kontot används av självständigt beskattade verksamheter. Kontot används normalt under räkenskapsåret, oavsett om saldot är en skuld eller fordran. Skatter redovisas under räkenskapsåret i kontogrupp 25. Om saldot i kontogrupp 25 är en fordran på balansdagen förs dock saldot om till konto 1640 Skattefordran.
Kontot debiteras varje månad med den F-skatt som förfaller till betalning, med konto 1630 Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto) som motkonto. Eventuell återbetalning av F-skatt krediteras kontot.
Summan av föregående års slutliga skatter och avgifter debiteras kontot när skattebeskedet kommer med konto 1630 Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto) som motkonto. Samtidigt krediteras kontot med den preliminära skatt som tillgodoräknats för föregående år, med konto 1630 Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto) som motkonto.

Vid bokslut krediteras kontot för årets beräknade kostnader för inkomstskatt, fastighetsskatt, särskild löneskatt på pensionskostnader samt avkastningsskatt på pensionsmedel. Juridisk person som deklarerar moms via inkomstdeklaration i stället för SKD krediterar kontot för räkenskapsårets momsskuld eller debiterar kontot för räkenskapsårets momsfordran.
Kontot kan vid behov underindelas i följande konton.

2511 Underskott slutlig skatt
Kontot krediteras med underskott av den slutliga skatten enligt slutskattebesked för senaste taxeringen samt debiteras med beräknad skatt enligt kontona 2512-2518. Vid betalning av underskott av den slutliga skatten, se konto 2510. Saldot på kontot ska motsvara eventuellt underskott på skattekontot enligt företagets slutskattebesked.

2512 Beräknad inkomstskatt
På kontot redovisas det belopp som underskottet av den slutliga skatten beräknats till även om slutskattebesked ännu inte erhållits.

Hoppas dett är vad du söker.

Tumme upp Dahlgren. (y)

Mycket bra svar! :)

Tack! Jag kan verkligen rekomendera den här programvaran om man känner sig osäker på vilka konton man ska använda sig av. http://nj.se/NJAB/Produkt.nsf/Web/0BB7D8B33FB78084C1256E53003B6B54?Open

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Nu vet jag inte hur länge du haft firman men,,, Varför uppge en uppskattat vinst om du inte behöver? Som du skriver så justeras ju detta vid årsredovisningen och det måste vara bättre att du lånar pengar av staten än tvärtom.

Det var ett uförligt svar Dahlgren gav, tyvärr gäller detta inte Enskild näringidkare. Man ska tydligen bokföra det så här:

2012 Debet xxx,xx kronor
1920 Kredit xxx,xx kronor (om nu pengarna tas från Plusgirot)

Som verifikation används en bokföringsorder.

Man kan tom strunta i att bokföra det om jag förstått rätt. :)

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)