webForumDet fria alternativet

Räkenskapsår. 2005 eller 2006?

Företagande

16 svar · 864 visningar · startad av K@llen

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg
Frågan#1

Hej,

Det känns som jag kommer bombadera denna forumavdelning ett tag framöver. :bire

Läget är följande: Startade upp enskild firma i slutet av 2005. Angav i min ansökan till skatteverket första räkenskapsåret till 2006-01-01 -- 2006-12-31. Jag har tre verifikationer i december 2005 eftersom jag hade fått min f-skatt redan då. Hur ska jag bokföra dessa?

Kan jag lägga dessa i räkenskapsåret 2006? Eller hur ska man göra?

Skatteverket skrev:

Jag har startat en näringsversamhet 1 september. Vilket blir mitt första räkenskapsår?

Räkenskapsåret ska normalt omfatta 12 månader. När bokföringsskyldighet inträder får räkenskapsåret förlängas eller förkortas till att omfatta 0 - 18 månader. Verksamhetens första räkenskapsår kan alltså förlängas. Startar du verksamheten någon gång efter 1 juli så kan du välja mellan att avsluta det första räkenskapsåret 31 december samma år eller att förlänga räkenskapsåret och avsluta det 31 december nästa år.

Enskilda näringsidkare, dödsbon, vissa samfälligheter och handelsbolag med fysisk person bland delägarna ska ha kalenderår som räkenskapsår. Aktiebolag, ekonomisk förening och handelsbolag som ägs helt av sådan juridisk person får tillämpa annat räkenskapsår än kalenderår, ett så kallat brutet räkenskapsår.

Källa: http://skatteverket.se/svarpavanligafragor/foretagstartaeget/foretagallmannafragorfaq/5.10010ec103545f243e8000610.html

Hur ska man tolka detta? Gäller möjligheten till förlängt räkenskapsår även för enskilda näringsidkare, trots att de måste ha kalenderår som räkenskapsår?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Att du kan slå ihop den delen av 2005 med det fasta Kalenderräkensåret 2006.

Hittade efter en hel del letande uppgifter som styrker svaret Lasp gav. När Lasp talar så lyssnar man (modifierat marsvinsordspråk). Tack Lasp. :D

En följdfråga. Kanske en dum sådan. Men nu är jag förvirrad (igen). :r

Låt säga att jag har en rutin att samla alla verifikationer i en pärm efterhand och sedan bokföra dem en gång i veckan i bokföringsprogrammet. Det är ju inte säkert att jag konterar verifikationerna exakt samma dag som jag får dem. Och det är inte säkert att jag bokför dem exakt samma dag som jag konterar dem med stämpeln. Även om så är önskvärt.

Då kan det ju finnas tre datum:
1. Datumet när affärshändelsen äger rum.
2. Datumet när jag konteringsstämplar verifikationen.
3. Datumet när jag bokför händelsen.

Vilket datum ska jag skriva som datum när jag bokför en verifikation?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag använder datum för betalning ut eller in. Det är det som gäller för mig
2 och 3 har inte med detta att göra.
Jag sätter datum ÅÅ-MM-DD uppe i övre högra hörnet på alla papper.
Sorterar därefter.

Återigen tack Lasp. (y)

Nu verkar Skatteverket ha kommit ut med datum för sina introduktionsträffar 2006. Vänstertecknad ska dit. ;)

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Jag bokför enligt bokslutsmetoden, det vill säga, jag bokför ingående och utgående fakturor först när de betalas. Alltså datumet som jag skriver i bokföringen för varje verifikation är det datum då pengarna lämnade eller kom in till mig.

På papprena skriver jag inget annat än verifikationsnummer högst upp till höger.

Gein:
Köper du en pryl kontant mot kvitto som verifikation sker ju utgående betalning samtidigt som affärshändelsen.

Javisst gör det det. Så i det fallet är datum för affärshändelsen detsamma som datumet då pengarna försvann från firman. Men enligt bokslutsmetoden så är man inte intresserad av när affärshändelsen ägde rum utan när pengarna lämande/kom in till företaget.

Bokför du enligt bokslutsmetoden?

Gein skrev:

Bokför du enligt bokslutsmetoden?

Jepps, så är det tänkt. :e

Även om jag insett nu i efterhand att det har sina nackdelar, men, men. ;)

Vad för nackdelar? Du slipper bokföra kundfodringar och leverantörsskulder (med undantag vid årskiftet där du måste bokföra sådant ifall det finns).

Jag diskuterade saken lite löst med en redovisningskille för en tid sedan. De nackdelar som nämndes då var (hoppas jag minns rätt):

– Sämre översikt över ekonomi och resultat.
– Kostnader och intäkter blir ofta bokförda på fel period, vilket leder till punkt 1.
– Kan inte göra momsavdraget på leverantörsfakturorna förrän de är betalda. Å andra sidan behöver jag ju inte heller leverera in den momsen förrän kunden har betalat.

Okej, men inget hindrar dig väl från att bokföra kundfodringar och leverantörsskulder även fast du kör bokslutsmetoden? Eller får man inte göra det då? I mindre företag tror jag inte man ser dessa nackdelar riktigt men jag förstår vad du menar.

Betalar du in moms varje månad? Jag betalar bara en gång om året och då spelar inte punkt 3 speciellt stor roll.

Gein skrev:

Betalar du in moms varje månad? Jag betalar bara en gång om året och då spelar inte punkt 3 speciellt stor roll.

Även jag betalar årsvis moms. Vid årsredovisning av moms är det mycket riktigt inte lika stor nackdel att använda bokslutsmetoden (kontantmetoden).

Medlem sedan jan. 20032 850 inlägg

Jag startade också verksamhet förra året. i början av december och det räknar jag till 2006. 13 månader. ;)

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Jag använder fakturametoden eftersom jag har blivit rekommenderad det av alla som "kan det där med bokföring".

Jag utnyttjade dessutom det förlängda bokföringsåret maximalt precis när jag startade, eftersom firman drog igång 1 augusti 2003. Det var skönt att ha lite extra tid på sig att förstå hur allting fungerade.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)