Jag var och köpte lite pärmar m.m och tog pengarna från egen ficka eftersom det inte finns några pengar i företaget ännu. Bokför jag det rätt om jag gör på följande sätt: :q
Jodå, det ser rätt ut, egen insättning är iofs skild från det köpet du gjorde så kanske även speca vilket konto du kör debet ifrån ? kassa antar jag
Vet inte om det är något krav, men har man flera källor, t.ex. kassa, checkkredit, kredittkort och liknande kan det vara bra att speca (för egen del kanske) eller så är det bara jag som gör mycket onödigt jobb då jag själv gör så :)
Jodå, det ser rätt ut, egen insättning är iofs skild från det köpet du gjorde så kanske även speca vilket konto du kör debet ifrån ? kassa antar jag
Vet inte om det är något krav, men har man flera källor, t.ex. kassa, checkkredit, kredittkort och liknande kan det vara bra att speca (för egen del kanske) eller så är det bara jag som gör mycket onödigt jobb då jag själv gör så :)
Hej!
Det är inte nödvändigt att ha en "handkassa" för min del bokade jag bort den, då jag tyckte det var struligt att föra kassabok och hålla reda på kassans saldo. Det förpliktigar att ha en kassabok...
Om du har en enskild firma vilket du verkar ha, är din privatekonomi inte skilld från din firmas. Därför är alla inköp du gör till företaget för "dina pengar" att betrakta som "egen insättning".
Jag tycker också det ser rätt ut!
Smaken är som baken! Jag tycker inte Kassabok är nödvändig!
Vill du ge ett exempel på hur du gör? Jag hängde inte riktigt med. :r
Nu kör inte jag eu_bas med korrekta kontonr så jag kan inte ge något explicit exempel. (jag är inte helt 100 på det med egen insättning, men den form jag kör så är ju inte egen insättning ett konto pengar finns på, därav debet på den och kredit på kassa)
-
Debet egen insättning 500:-
Kredit kassa 500:-
-
Debit kassa på 500:-
Kontorsmaterial 400:-
Ingående moms 100:-
-
Som ovan säger är det inget måste, men egentligen blir det en leverantörsskuld om du skulle handla med t.ex. ett kreditkort tills att du betalat utnyttjad kredit?! , just därav kör jag med kassa-noteringar, men det behövs inte om det i din situation är onödigt :)
Om du har en enskild firma vilket du verkar ha, är din privatekonomi inte skilld från din firmas. Därför är alla inköp du gör till företaget för "dina pengar" att betrakta som "egen insättning".
Visst är jag själv ekonomiskt ansvarig i en egen firma. Men jag förespråkar och strävar efter att alltid skilja på "mina pengar" och "företagets pengar". Allt blir mycket enklare då.
Visst är jag själv ekonomiskt ansvarig i en egen firma. Men jag förespråkar och strävar efter att alltid skilja på "mina pengar" och "företagets pengar". Allt blir mycket enklare då.
Tack också för dina övriga åsikter. :D
:)
Du håller reda på dina pengar och firmans pengar även om du inte har en kassabok!
Som jag skrev så är du skyldig att föra en kassabok och tillse att att handkassan stämmer enligt denna.
Om du väljer att INTE ha en handkassa så slipper du detta, samtidigt som du slipper att föra över pengar från egna insättningar --> Kassa
Du slipper därmed ett led...
Men som sagt, smaken är som baken... Det går alltis att boka bort en kassa i framtiden om du ångrar dig!!
:)
Du håller reda på dina pengar och firmans pengar även om du inte har en kassabok!
Som jag skrev så är du skyldig att föra en kassabok och tillse att att handkassan stämmer enligt denna.
Om du väljer att INTE ha en handkassa så slipper du detta, samtidigt som du slipper att föra över pengar från egna insättningar --> Kassa
Du slipper därmed ett led...
Men som sagt, smaken är som baken... Det går alltis att boka bort en kassa i framtiden om du ångrar dig!!
Lycka till!
Mvh
henrik
Nu missförstod du mig. Jag håller med om att kassabok verkar krångligt och undviker gärna en sådan. Lite kaka på kaka så att säga. Dessutom måste kassahändelser bokföras senast dagen efter affärshändelsen. Jag kommer bokföra enligt mitt första exempel nu när jag fått reda på att det är korrekt.
Men, jag skiljer ändå mellan mina och firmans pengar. Det är två olika ekonomier. Trots att det är enskild firma jag bedriver. :)
Visst är det rätt. Om det hade carit företagets pengar från början så hade det vara 1010 eller 1040 om du hade utbetalat.
Så kan du följa dina insättningar som du kan kvitera ut när det passar. Du får dock aldrig ha det personliga kontot negativy (lån).
Liten justering nu efter skatteverkets informationskväll. Principen är den samma, men man ska göra på annat sätt, i två moment. Det man gör är att med hjälp av en bokföringorder gör "insättning av eget kapital" på sitt giro. Och bokför detta. Sedan när man handlar har man girot på ena sidan och kostnadskontot på den andra.
Deras motivering var att man bryter mot god bokföringsed annars. Trots enskild firma ska företagets pengar separeras från min egen plånbok. Det var den korta motivering det blev tid att ge. ;)
Jag undarr bara för hon som sköter min redovisning menar att man kan boka saker man köper för "egna" pengar som egen insättning.. likaväl som om du köper privata saker på firmans kort kan du boka det som eget uttag.
Mvh
267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25