webForumDet fria alternativet

Att ta betalt av företag

Företagande

17 svar · 1 169 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Det jag hade hoppats på kan komma att bli sant. Företaget jag jobbar på behöver en ny sida. Yes! Haha, lagom till min avslutning. Jag slutar här på jobbet på onsdag. Så. Nu undrar jag hur jag enklast ska ta betalt av företaget.

Ska jag få timanställning och begära timpenning för mitt arbete jag lägger ner på sidan? Det kanske är det smidigaste? För jag har ju ingen f-skattsedel osv. Dessutom slipper jag gärna betala 60 % skatt...

Finns det någon prislista för vad man bör ta för en hemsida? Jag kommer förmodligen att administrera den här sidan också vid behov.

Jag hade tänkt mig runt 10 000 kr netto. Det är väl inte att ta i, eller? Frågan är om administration ska ingå i det här priset. Jag må hysa ett visst agg mot företaget, men samtidigt vill jag begära en rimlig summa. Men samtidigt så... det här jobbet kan komma att betala min Australienresa. :P

Hjälp mig bolla lite. Vad ska jag tänka på? Hur mycket ska jag ta betalt? Hur ska jag ta betalt?

Ni som gör det här oftare än mig, hjälp mig. :)

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Du behöver ju inte vara anställd av företaget för att få ut pengarna. Ta ut pengarna som ett arvode och var noga med att ange på kontraktet att sociala avgifter tillkommer på priset och att företaget står för dessa. Men det är klart en fördel med en anställning, kanske en projektanställning eller timanställning som du själv nämnde?

Angående ersättningsnivå bör du nog förtydliga lite hur omfattande sidan kommer vara och därmed planerad tidåtgång.

En typ av anställning är nog smidigast. Jag får kolla upp det lite närmre.

Jag kommer att få logga och färger, sen så ska jag "rita av" en nuvarande hemsida. Men jag kan inte använda något av det utan måste göra om en ny sida från grunden. Den ska även ha inloggningssystem så att man kan ändra hela sidan. Den ska vara helt dynamisk i princip. Kommer väl förmodligen även att behöva fixa webhotell och domännamn, men det känns dumt att ta betalt för såna tjänster. Men det ligger ändå lite tid bakom.

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Ska du fixa bild och text också?

Erfarenhetsmässigt säger det mig att det tar länge tid än man tror och det tillkommer alltid extra arbete i form av justeringar m.m. Utifrån de fakta du ger så tycker jag att du säljer dig _för_ billigt. :)

Räkna på det. Vad vill du ha i timmen? Hur många timmar tror du det tar?

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Räkna på att det tar dubbelt så många timmar som du tror att det tar. ;)

K@llen skrev:

Ska du fixa bild och text också?

Erfarenhetsmässigt säger det mig att det tar länge tid än man tror och det tillkommer alltid extra arbete i form av justeringar m.m. Utifrån de fakta du ger så tycker jag att du säljer dig _för_ billigt. :)

Räkna på det. Vad vill du ha i timmen? Hur många timmar tror du det tar?

Text finns redan. Bilder åker jag nog däremot på att fixa. Men det finns ju smidiga gratisvarianter att köra på.

Justeringar tillkommer som du säger alltid. Men eftersom jag har en färdig mall att jobba efter så kanske det inte blir lika mycket sånt. Men buggar och sånt där lär ju dyka upp.

Är 10k fortfarande för billigt? Jag ska få det här bekräftat först sen ger jag chefen en offert på vad det kan komma att kosta.

Melea skrev:

Räkna på att det tar dubbelt så många timmar som du tror att det tar. ;)

Haha, ja. Jag tänkte mig 40 timmar. Dvs. en arbetsvecka. Men nu när ni säger att det är för lite så kanske jag ska höja timpenningen lite då. Men ska jag få ut 10k så måste jag ta ~350kr/h.

Om vi säger så här. Att han låter någon annan göra jobbet, dvs. ett företag som inriktar sig på webdesign, vad skulle de ta? Förmodligen hutlösa priser eller hur?

Medlem sedan okt. 2005787 inlägg

Man ska aldrig vara rädd för att ta betalt. jag har gjort tre sidor med mitt nystartade företag. första sidan tog jag bara 5000 för att jag ville gå plus på det jag lagt ut.. sen vågade jag kanske inte ta mer heller.. men nu har jag gjort 2 jobb till för 10K st.. och det går säkert ta mycket mer ändå!

richardjoha skrev:

Man ska aldrig vara rädd för att ta betalt. jag har gjort tre sidor med mitt nystartade företag. första sidan tog jag bara 5000 för att jag ville gå plus på det jag lagt ut.. sen vågade jag kanske inte ta mer heller.. men nu har jag gjort 2 jobb till för 10K st.. och det går säkert ta mycket mer ändå!

Antar att du har en enskild firma då och f-skattsedel? Det betyder alltså att du får ut cirka 4000 när du tar 10k för en sida. Eller menar du att du fått ut 10k?

Fick precis bekräftat att jag ska göra hemsidan. Tänkte ge chefen en offert nu. Det här är lite spännande ju. ;) :e

silfver skrev:

Antar att du har en enskild firma då och f-skattsedel? Det betyder alltså att du får ut cirka 4000 när du tar 10k för en sida. Eller menar du att du fått ut 10k?

Fick precis bekräftat att jag ska göra hemsidan. Tänkte ge chefen en offert nu. Det här är lite spännande ju. ;) :e

ja det stämmer.

men som sagt. att begära 10 K är absoult i underkant. säg 15 K för att vara på det klara.. sen om du plockar med script etc. från din sida eller annat du gjort vet ju inte chefen. Du ska alltså ta betalt förr all tid det skulle tagit och göra ett jobb helt från grunden.

Ja, självklart. Det är ju ingen dum idé. Men jag har inte så mycket att ta av. :)

Jag kommer begära 10k netto. Vill inte ta i för mycket samt så vill jag inte ta för lite. Vi får se vad som händer.

Det roliga är att vi kommunicerar via lappar. Visst är det patetiskt?

hahah, ja löjligt med lappar..

har inte jag läst något om lappar här tidigare? :)

richardjoha skrev:

hahah, ja löjligt med lappar..

har inte jag läst något om lappar här tidigare? :)

Det var så jag blev uppsagd så rutinerna sitter väl i, liksom. Det är tragiskt, jag vet. Men jag orkar inte bry mig. Fungerar lappar så skit samma. Då har jag ju skriftligt sen på att han godkänner min offert. :p

silfver skrev:

Det var så jag blev uppsagd så rutinerna sitter väl i, liksom. Det är tragiskt, jag vet. Men jag orkar inte bry mig. Fungerar lappar så skit samma. Då har jag ju skriftligt sen på att han godkänner min offert. :p

det är bra :) Lycka till (y)

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

silfver skrev:

Det roliga är att vi kommunicerar via lappar. Visst är det patetiskt?

Så länge han kommunicerar via tusenlappar så är det väl ok... ;)

fiddler skrev:

Så länge han kommunicerar via tusenlappar så är det väl ok... ;)

hahah, skulle va helt ok för mig med.. men att skriva på tusenlappar?! :P

Nån som vet var man kan hitta ett färdigt kontrakt man bara kan ändra lite i? Nåt som binder mig och något som garanterar att jag får pengar för det jag gör osv osv. Eller måste jag pynta ihop nåt själv? :)

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Jag tycker inte du ska ta betalt per timme, ta betalt för det du ger i stället. Du kan ju ha skrivit javascript på din fritid som passar utmärkt till projektet. Då måste du i rimlighetens namn få betalt för det. Likaså om du återanvänder koden (vilket inte tar någon tid alls).

Läs mer om hur du kan ta betalt för värde du ger kunden, i stället för timmar:
http://www.backendmedia.se/2005/08/02/ta-inte-betalt-per-timme-ta-betalt-for-det-varde-du-ger/

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Flyttas från Webbutveckling - Övrigt

283 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
140 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)