webForumDet fria alternativet

Affilate

Företagande

8 svar · 572 visningar · startad av Poffe

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg
Frågan#1

Hej

Jag är på G med att starta en liten webbshop och har tankar på något stort affiliate-system.

Man kan ju gå med i Double, Tradedoubler och liknande och låta dem sköta allt, men det blir ju då dyrare eftersom de ska ha en del av kakan också.

Därför har jag lite funderingar vad som gäller om man startar ett eget system som t.ex. Dunken.

Jag är egenföretagare och undrar då hur det går till att betala ut pengar till privatpersoner. Vilka regler och skatter och sådant måste jag ta hänsyn till? Eller det kanske bara är att betala ut pengarna till dom och låta dom själva se till att rätt skatt blir betald osv.

Tacksam för alla svar!

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Poffe skrev:

Vilka regler och skatter och sådant måste jag ta hänsyn till? Eller det kanske bara är att betala ut pengarna till dom och låta dom själva se till att rätt skatt blir betald osv.

I och med att du betalar ut till privatpersoner lär ditt företag få stå för alla sociala avgifter. De kan ju inte fakturera dig och själv stå för skatter och avgifter till staten. Det är ju därför man skriftligen måste avtala om att man vill använda f-skatt (på t.ex. offerter och fakturor), annars är det a-skatten som gäller.

Okej, vet att t.ex. http://telefix.se betalat ut alla pengar direkt till kunden, vare sig det är privatperson eller företag. Så får man alltså inte göra?

Måste man vara registreras som arbetsgivare för att får betala ut till privatpersoner också, för jag antar att det klassas som lön om det stämmer som du skrev?

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Rent konkret innebär det, lite kortfattat...

Varje månad ska du göra en skattedeklaration (kan lämnas över nätet) där du redovisar hur mycket du har betalat ut. På detta belopp ska du betala in (cirka) 32% i arbetsgivaravgifter. Du ska också göra ett skatteavdrag (30%) på varje person som beräknas få en total inkomst (inklusive lön från andra) över 16000. Detta belopp ska också redovisas och betalas in. En gång om året (januari) skickar du in kontrolluppgifter (kan också lämnas över nätet) för varje person du betalat ut något till. Du redovisar hur mycket du betalat ut och hur mycket skatt du har dragit.

Exempel:

Du ska betala ut 1000 till Kalle. Kalle har ett jobb, så han tjänar mer än 16000 om året.

Av de 1000 kronorna drar du av 30% och Kalle får alltså 700 kronor. De 300 som blir över betalar du in till Skatteverket.

På de 1000 kronorna ska du betala arbetsgivaravgifter, 32%, vilket blir 320 spänn.

Totalt till Skatteverket blir det alltså 320+300 = 620 kronor.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Vi har ett liknande system i ett av våra återförsäljarprogram. Det enda sättet som vi fick detta att fungera var genom att återförsäljaren fakturerar oss för den summa pengar som ska utbetalas. Detta kräver att kunden i sin tur har f-skattebevis annars måste vi stå för resterande kostnader.

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Poffe skrev:

Måste man vara registreras som arbetsgivare för att får betala ut till privatpersoner också, för jag antar att det klassas som lön om det stämmer som du skrev?

Jag vet inte om det är hela sanningen, men så har jag fattat saken. Finns säkert klara regler på vad som gäller. Man kan säkert avtala om vem som ska betala sociala avgifter. Min viktigaste poäng är att du måste vara tydligt. Annars kan du ju i slutändan få betala avgifterna. :)

Edit: Tydal kom med raka puckar hur det ligger till. :)

Tack alla för svaren!

Blir inget av med detta fersom de bli för krångligt. Ska se vad Double och liknande har för priser, kanske värt det ändå.

legis skrev:

Vi har ett liknande system i ett av våra återförsäljarprogram. Det enda sättet som vi fick detta att fungera var genom att återförsäljaren fakturerar oss för den summa pengar som ska utbetalas. Detta kräver att kunden i sin tur har f-skattebevis annars måste vi stå för resterande kostnader.

Läste om ert affilateprogram och det verkade rätt smart, kanske kan använda nått liknande faktiskt!

Medlem sedan nov. 200334 inlägg

Poffe skrev:

Man kan ju gå med i Double, Tradedoubler och liknande och låta dem sköta allt, men det blir ju då dyrare eftersom de ska ha en del av kakan också.

Fördelen är ju att du slipper all administration av utbetalningar och skatteinbetalningar samt marknadsföring av affiliateprogramet, dessutom så känner sig ju webmastern mer trygg att statistiken är korrekt om du använder dig av en tredjepartsleverantör, så av den anledningen är det kanske inte så dyrt (alla fall om du väljer bort Tradedoubler som tar chockpriser).

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)