webForumDet fria alternativet

Fotograferande man anmäld - får hon rätt?

Juridik

4 svar · 276 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

En kvinna i Östersund har anmält en fotograferande man för ofredande. Läs hela artikeln på op.se. Med tanke på vad den här artikeln säger (fotosidan.se) så kommer det att bli väldigt svårt för henne att få igenom sin anmälan.

Åsikter/konstateranden? :)

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

De nämner ju inget om han stod på offentlig mark eller inte, men jag utgår ifrån att han gjorde det. Och då vet vi ju alla vad som gäller, han fotar vafalls han vill. :)

Liksom, ofredande? Va? För att han fotograferar en pojke som förstör saker? Det är ju nåt fel på morsan.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Bostadsområdet lär väl vara offentlig mark? Gissningsvis försöker hon hämnas eftersom hon själv blivit betalningsskyldig för skadegörelse som hennes son har åstadkommit.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Dryden skrev:

Bostadsområdet lär väl vara offentlig mark? Gissningsvis försöker hon hämnas eftersom hon själv blivit betalningsskyldig för skadegörelse som hennes son har åstadkommit.

Ja, det är det.

Stackars mamman. Hon åker ju dit att betala rättegångskostnaderna. Och de brukar inte bli billigt! Även om det här borde vara ganska snabbt avklarat. Ibland förstår jag mig inte på folk. Hon borde väl lacka ur på sin son i stället för att skydda honom.

Men som sagt, artikeln säger ju inte så mycket. Han kanske har plåtat pojken och sen tryckt upp hans ansikte på flyers på Ica eller liknande. Då ser det väl lite annorlunda ut. :p

Medlem sedan juli 20041 183 inlägg

Äsh, att man aldrig ska ha stenkoll på något :P

Jag har för mig att jag läst några artiklar om något land där man måste ha allas tillåtelse om man skall få fotografera dem. Därav vågar man inte ens fotografera folksamlingar. Jag har för mig att landet var Frankrike. Nu är det ett bra tag sedan jag läste detta men ändå :P

Tur att Sverige inte har sådana lagar...

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)