webForumDet fria alternativet

Märkligt att dömas för att andra inte tar ansvar (AB)

Juridik

14 svar · 667 visningar · startad av Blårand

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg
Frågan#1

NU kan man tydligen dömas till vållande till kroppskada och vållande till annans död, på grund av att andra människor i samhället inte klarar av att ta sitt eget ansvar?

Visserligen var bilisten berusad, men är man som gående berusad och ställer sig mitt i vägen i mörkret, får man nog faktiskt skylla sig själv om man blir påkörd av en bilist.

Att bilisten får ett straff för att han kört onykter är helt korrekt, men i mina ögon är det helt obegripligt att bilisten ävan döms för vållande till annans död och vållande till kroppsskada, när personen som blev ihjälkörd faktiskt helt och hållet borde få skylla sig själv. Helt obegripligt.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,751611,00.html

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Hade bilisten varit nykter hade han sett dem och kunnat stanna.
Han fick för milt straff! Rattonykterhet borde nästan jämställas med mord, du är medveten om riskerna när du sätter dig bakom ratten och har druckit/tagit droger.

Hade ungdomarna varit nyktra, så hade de nog aldrig ställt sig i vägen. Så jag tycker att det var ungdomarna som hade bollen i denna situation.

Även om man är nykter som bilförare, så är det inte lätt att hinna observera och stanna i tid, om det helt plötsligt står en man mitt i vägen. Speciellt om mannen inte har några ambitioner att flytta på sig.

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Bilföraren har nekat till brott.

Hur kan man neka till brott i en sådan situation? Antar att det finns en hel bunt vittnen till händelsen.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Peeer skrev:

Hur kan man neka till brott i en sådan situation? Antar att det finns en hel bunt vittnen till händelsen.

Att man nekar till brott behöver ju inte innebära att man nekar till händelsen.

Peeer skrev:

Jag instämmer i Nicrosoft kommentar.
Händelsen har ju inträffat, och föraren hävdar nog inget annat. Däremot är det nog så att föraren nekar till brotten vållande till kroppskada och vållande till annans död. Föraren kanske tycker som jag, att han inte ska lastas för att det i mörkret står en berusad man mitt i vägen. En man som tydligen inte hade några avsikter att flytta på sig, och då bör få ta ta sitt eget ansvar för det inträffade.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Det är ett fall där det är mycket svårt att uttala sig om vad som är rätt eller fel om man inte känner till omständigheterna. Dök de fulla ungdomarna upp plötsligt? Eller hade bilföraren kunnat undvika olyckan helt om han vore nykter? Jag antar att domstolen hade mer information än oss om detta.

Håller inte med i UlfT:s resonemang.

De fulla ungdomarna hade enligt media befunnit sig mitt i vägen vid tidigare tillfälle, då annan bilist kört förbi.
Är man berusad och mitt i en mörk natt, ställer sig mitt i en bilväg och visar rumpan för bilisterna så har man sig själv att skylla om man blir påkörd.

Tycker definitivt att det är galet att en bilist ska dömas för brott, som aldrig hade uppstått om den nu påkörde mannen själv följt de lagar och regler som gäller.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Kör man onykter ska man dömas för det.
Orsakar man någon annans död ska man dömas för det.
Om det sedan var föraren eller den nakna mannen som orsakade olyckan är ju omöjligt att veta utifrån AB-artikeln. Tingsrätten ansåg helt klart att det var föraren som orsakat olyckan.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Web-Tor skrev:

Kör man onykter ska man dömas för det.
Orsakar man någon annans död ska man dömas för det.
Om det sedan var föraren eller den nakna mannen som orsakade olyckan är ju omöjligt att veta utifrån AB-artikeln. Tingsrätten ansåg helt klart att det var föraren som orsakat olyckan.

Håller med om det första och sista. Att kategoriskt säga att man skall dömmas för att man orsakar någons död tycker jag inte att man kan göra. Det kan vara en olyckshändelse ingen kan påverka. Den som dör är kanske är den som orsakat händelsen. Att då bli dömd är inte rätt.

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Första bilen åkte ju förbi och nästa körde på dem, varför kunde då den första styra undan eller nåt liknande?

Om de haft reflex skulle det då göra nån skillnad för den onyktra personen?

Skulle de även blivit på körda om de stått vid vägkanten? Det vet man ju inte då den onyktre kunde vingla till och kört på dem ändå.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Nicrosoft skrev:

Den som dör är kanske är den som orsakat händelsen. Att då bli dömd är inte rätt.

Det är ju precis det jag menar. I det här fallet vet vi ju inte tillräckligt mycket för att veta vem som orsakade olyckan. Var det förare så är domen riktig. Var det den nakne mannen så är domen fel.

Jerpa skrev:

Första bilen åkte ju förbi och nästa körde på dem, varför kunde då den första styra undan eller nåt liknande?

Han kanske körde långsammare? Han kanske hade en bättre bil? Han kanske körde mer till höger eller vänster på vägbanan? Personen som dog kanske inte stod på samma ställe?

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Tråden flyttad från Övriga frågor

mvh magnusfeldth, moderator

Nicrosoft skrev:

Att man nekar till brott behöver ju inte innebära att man nekar till händelsen.

Sant :r

Blårand skrev:

Visserligen var bilisten berusad, men är man som gående berusad och ställer sig mitt i vägen i mörkret, får man nog faktiskt skylla sig själv om man blir påkörd av en bilist.

Ja fy fan. Var med om nästan exakt samma sak precis nyss. Helt plötsligt stog det en väldigt överförfriskad man (iförd tomteluva) mitt på vägen. Underkylt regn och minusgrader i luften, det var inte många meter från att jag klippt honom. Och ja, jag var helt nykter! :l

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)