webForumDet fria alternativet

JK inleder förundersökning mot Expressen för Persbrandt-artikel

Medier & press

12 svar · 890 visningar · startad av medialabs

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg
Frågan#1

Inte en dag för tidigt!

Justitiekansler Göran Lambertz har bestämt sig för att inleda förundersökning mot Expressens ansvarige utgivare Otto Sjöberg för förtal eller grovt förtal.
Grunden för hans beslut är Expressens artikel den 15 december där Mikael Persbrandt påstods ha varit intagen på behandlingsklinik för akut alkoholförgiftning.

http://www.expressen.se/index.jsp?a=492414

Tycker att Aftonbladet också borde få sig en känga i ansiktet också för deras skvallerblaska. Själv sitter jag och väntar på nya artiklar om Natasha Peyre (Den uppumpade docku-blondinen) och om hur hon testar läppglans eller liknande. :OO

God jul till alla på JK.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag såg två artiklar, till synes orelaterade. Men tittar man på bilderna...
http://www.expressen.se/index.jsp?a=479654
http://expressen.se/index.jsp?a=427345

Varför bemödade de sig överhuvudtaget med att sudda ut ansiktet på bilden i den första artikeln?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Och den lilla gula polon istället för den rosiga skjortan.
Bra detektivarbete! Fanns bilderna i samma tidning?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Go Persbrandt! (y)
Skönt med någon som gör något åt skvallertidningarna.

Angående den gula polon: Har verkligen inte Expressen någon med bättre PhotoShop-kunskaper?
Och så bildtexten "Bilden blev manipulerad." Ungefär som "Oj! Titta där... bilden blev visst manipulerad"

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

PippiRull blir också stämda nu igen tyckte jag jag hörde... ang nån bok

Persbrandt... ja... är inte mycket för den mannen... men man kan ju bli lite trött på skvallertidningarna, tur man inte är kändis :)

Pippirull blev friade av HD idag (dom har tidigare blivit friade i hovrätt och tingsrätt).
Sedan är det väl inte några likheter alls mellan Pippirull och Expressen? Pippirull är ju ett satiriskt radioprogram med påhittade inslag. Expressen påstår ju att det dom skriver är sant.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Web-Tor skrev:

Pippirull blev friade av HD idag (dom har tidigare blivit friade i hovrätt och tingsrätt).
Sedan är det väl inte några likheter alls mellan Pippirull och Expressen? Pippirull är ju ett satiriskt radioprogram med påhittade inslag. Expressen påstår ju att det dom skriver är sant.

Nej nej... men apropå media och stämningar...

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Hoppas dom åker dit så det skriker om det. Är så trött på både Expressen och Aftonbladet. Oftast är det världens grej på löpsedlarna, men i tidningen är det ofta en enkel notis om ämnet, som dessutom visar att det egentligen inte var så dom det stod på löpsedeln, utan något helt annat. En gång lyckades jag inte ens hitta löpsedelartikeln i tidningen. Sen dess har jag hållt mig till DN.

YES! (y)

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Yäää! (y)

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

De andra tidningarna är inte heller sena att hänga på. ;)

Tycker det är bra att Expressen fälls. Av 165 tidningar i landet är det tyvärr bara Aftonbladet och Expressen som ljuset riktas åt. De har lite väl stort inflytande bland massmedia och för okritiska konsumenter.

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Inte en dag för tidigt :birp

citat skrev:

Enligt Stenholm får domen ingen pressetisk betydelse

vilket man ju kan tycka är synd, är det något dessa skvallertidningar är i behov av så är det etik!

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Flyttar tråden från Övriga frågor.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)