webForumDet fria alternativet

Köra bil utan körkort

Juridik

8 svar · 1 846 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Vad händer ifall jag skulle köra bil (utan körkort) och blir stannad av polisen? Jag har en kompis i passagerarsätet som har körkort, men han sover.

Får jag fängelse? Eller blir det bara böter?

Bötfäller de mig, tar mig i örat, väcker kompisen, och vi får glatt köra vidare? Nån som vet mer? Eller kanske min kompis blir bötfälld? Eller båda två?

Bara en sån där tanke som ploppade upp som jag gärna vill ha svar på. :)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag förutsätter att kompisen har övningskörningstillstånd utfärdat för dig.
Det blir inte fängelse, böter och med upp till två års fördröjning med lämplighetsintyg, så tror jag.
Man då är du ju down under!

Lasp skrev:

Jag förutsätter att kompisen har övningskörningstillstånd utfärdat för dig.
Det blir inte fängelse, böter och med upp till två års fördröjning med lämplighetsintyg, så tror jag.
Man då är du ju down under!

Det var Down Under jag hade i åtanke... :e

Jag kanske blir utvisad om jag gör det utomlands?

Men nej, kompisen har inte övningskörningstillstånd. Men ändå, får jag alltså bara fördröjning på mitt lämp?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Om detta är tänkt att ske där, Down Under alltså.
Blir det bara lokala åtgärder (kastad till hajarna utanför Hobart). Inget kommer att rapporteras till Sverige.

Lasp skrev:

Om detta är tänkt att ske där, Down Under alltså.
Blir det bara lokala åtgärder (kastad till hajarna utanför Hobart). Inget kommer att rapporteras till Sverige.

Haha, den var bra, Lasp. :P

Jag vet ju inte hur det fungerar. Men i Sverige så får jag alltså fördröjt lämplighetstillstånd. Plus böter? Inga böter alls? Min kompis i passagerarsätet då? Jag menar... han har ju körkort. Han måste ju bli ansvarig på nåt sätt. Eller?

Utomlands så blir det bara lokala åtgärder alltså. Att bli hajbete kan jag nog stå ut med. §e

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

silfver skrev:

Min kompis i passagerarsätet då? Jag menar... han har ju körkort. Han måste ju bli ansvarig på nåt sätt. Eller?

Din kompis kan få böter, du kan få dagsböter eller fängelse.
http://lagen.nu/1951:649#P3S1

Tackar. :)

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Normalt ges du endast dagsböter för olovlig körning. Brottet grov olovlig körning kan man fällas för om man tidigare dömts för olovlig körning. 4:e gången man döms för olovlig körning, grovt brott talar praxis för en månads fängelse.

Hade i torsdags en kille som begått bl.a. 21 grova olovliga körningar (15 stämningsansökningar, även annat på samvetet)

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

..och så heter det körkortstillstånd, inte lämplighetsbevis eller liknande.

Är det i Australien du hade tänkt att köra utan körtkort eller missförstår jag den kryptiska diskussionen? I så fall så är det självklart australisk lag som är applicerbar. Vem vet vad de har för lagar för körning utan körtkort i Australien, kanske får du tre års straffarbete, kanske tvångskastrering, ställ frågan på ett australiskt forum för mer exakthet i svaren.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)