Köpte för en vecka sedan en hårddisk på Inet Data. Hårddisken kostade i runda slängar 600 kronor. Det jag reagerade på vid köptet var att jag fick hårddisken endast i ett litet plastfodral och monteringsanvisningar saknades.
När jag monterat hårddisken och satt i datakabeln vissade det sig att jag satt i den åt fel håll, klantigt kan tyckas, men utan anvisningar kan det vara lätt hänt. Jag försökte åtgärda mitt misstag och vända på sladden men det visade sig vara försent, ett av stiften i anslutningen hade böjt sig och hårddisken fungerade inte normalt.
Jag gick tillbaka till intet-data och försökte byta hårddisken men det nekades jag till: "Hemsk ledsen, det är du som har haft sönder hårddisken genom att sätta sladden åt fel håll".
Jag ringde upp konsumentverket idag och frågade hur det egentligen ligger till och enligt honom jag pratade med, har jag rätt att kräva en ny vara eftersom produkten levererades utan tydliga monteringsanvisningar.
Frågan är nu hur jag ska gå vidare med saken?
1. Ska jag bege mig tillbaka till butiken och förklara vad han på konsumentverket sagt?
2. Kontakta chefen på Inet och förklara hur det ligger till?
3. Vidare kontakt med konsumentverket.
Alternativ 2 känns som det naturliga. Det skulle även vara intressant att höra vad ni tycker om det inträffade. Vem har rätt kunden (jag) eller butiken.
Gjorde samma fel en gång, men jag lyckades dra stiftet rätt i kontakten.
Jag tror du får gå på alternativ 4: Bita i det sura äpplet och köpa en ny hårddisk (du lär nog inte göra samma misstag igen).
Jag har då aldrig varit med om att hårddiskar har levererats med andra monteringsanvisningar än den påklistrade etiketten.
Stiften brukar gå att böja tillbaka.
Annars tror jag nog att som HakanS säger, bita i det sura äpplet.
Du har ju gett dig på att montera hårddisken utan anvisning, trots att du tydligen inte har kunskap för det. Det du skulle gjort är att be butiken om råd eller bett att få anvisning hemskickad eller liknande.
För att säljaren ska slippa stå för garantin, måste han kunna bevisa att felet beror på till exempel
\* en olyckshändelse efter det att du har fått varan
\* vanvård
\* onormal användning
\* att du låtit bli att följa skötsel- och serviceanvisningar.
Hittade följande anvisningar om garanti på konsumentverkets hemsida. Punkt ett är lite intressant. Eftersom jag aldrig fick några skötsel- och serviceanvisningar så inträffade alltså punkt 1, skulle man kunna säga. Jag tycker inte jag har vanvårdat produkten eller användt den onormalt.
JAreMANNEN skrev:
Stiften brukar gå att böja tillbaka.
Annars tror jag nog att som HakanS säger, bita i det sura äpplet.
Du har ju gett dig på att montera hårddisken utan anvisning, trots att du tydligen inte har kunskap för det. Det du skulle gjort är att be butiken om råd eller bett att få anvisning hemskickad eller liknande.
Har ganska stora kunskaper om datorer men har tidigare inte monterat hårdiskar. Däremot både cd-brännar och dvd-brännare vilka båda använder samma sorts anslutning. På dessa enheter var det dock tydligt vilket håll som sladden skulle monteras, detta syntes väldigt dåligt på den modell av hårddisk jag köpte. Vad jag kan tyda enligt konsumentverkets regler så är det butikens skyldighet att leverera installations-anvisningar om nödvändigt.
Har ganska stora kunskaper om datorer men har tidigare inte monterat hårdiskar. Däremot både cd-brännar och dvd-brännare vilka båda använder samma sorts anslutning. På dessa enheter var det dock tydligt vilket håll som sladden skulle monteras, detta syntes väldigt dåligt på den modell av hårddisk jag köpte. Vad jag kan tyda enligt konsumentverkets regler så är det butikens skyldighet att leverera installations-anvisningar om nödvändigt.
Jag skulle försöka att gå tillbaka till butiken igen och snällt be om en ny. Om mannen i kassan fortsätter att neka så kan du väl bara be snällt att få tala med chefen?
Ett tips: Hårddiskar, dvd-brännare, cd-läsare, alla ska monteras med tekniken rött-mot-rött. Ganska enkelt att komma ihåg. Vet man det så går det aldrig fel. Det betyder alltså att den röda kabeln på Molex-kontakten ska ligga emot den röda sidan på IDE-kabeln. Rött mot rött. Sätter du i strömmen först så kan du ju inte missa på ide:n. ;)
Hrmm. Har inte ide-kontakten på hårddiskar en klack just för att du inte ska kunna sätta den fel? Isf. måste du ha tryckt rätt hårt för att överhuvudtaget få i den.
Innan jag pratade med konsumentverktet, så var jag ganska övertygad om att jag skulle få bita i det sura äpplet och helt enkelt acceptera mitt misstag. Han på konsumentverket var dock ganska övertyga om att jag hade rätt att kräva en ny vara eftersom produkten levererades med otillräckliga installations-anvisningar, dvs inga.
Phorpher skrev:
Hrmm. Har inte ide-kontakten på hårddiskar en klack just för att du inte ska kunna sätta den fel? Isf. måste du ha tryckt rätt hårt för att överhuvudtaget få i den.
Jovisst har den en liten klack men det var inga problem att montera den åt fel håll ändå. Anslutningen var konstruerad på ett sådant sätt att klacken inte tog i.
Jag tycker hur som helst att det är riktigt kasst att man kan sälja en vara helt utan anvisningar om hur den ska kopplas in och sedan komma undan med det. Jag erkänner att jag gjorde ett misstag, som jag aldrig kommer göra om igen, men jag anser att detta misstag hade hindrats om produkten levererades med en manual, alternativt en tydlig markering på produkten.
Elkabeln går inte att ansluta på ett felaktigt sätt, det gör däremot datakabeln, i alla fall på denna produkt. Om en felaktig anslutning leder till att produkten förstörs så tycker jag att butiken/tillverkaren är skyldig att på något vis informera köparen om detta.
Oavsett hur du vänder kabeln, dvs. om installationsanvisningar saknas, kan du inte försvara att stiften är bockade (böjda)! Det är nog din hantering. Nog vet väl de flesta som jobbar inne i en dator vilken sida av kabeln som innehåller stift 1 ! Eller?
Hårddisken levererades utan instruktioner.
Om dom säger nåt så säger du bara: "- Jag hittade inga anvisningar så jag antog att det bara var att trycka i den."
Equals:
Du får rätt.
Det var deras fel som inte gett dig anvisningar/Instruktioner oavsett de skador som uppkommit.
Det handlar mest om hur långt du är beredd att gå tror jag.
Jag va me om en liknande incident förra året, Mamma hade köpt en dator på "genom jobbet köp" och hon hade tecknat alla försäkringar och dyligt (som mammor gör ;) därebland fanns det en Åskförsäkring såg jag, jag skrattade lite och kopplade in datorn. Bara efter en månad lite drygt så slog mycket riktigt blixten ner och slog ut modemet "bra att du tecknade åskförsäkring då sa jag till mor" så ringde jag supporten, där fick jag endast som svar att -"Tyvärr kan vi inte hjälpa dig åskförsäkringen gäller inte under åsksäsongen."
Detta är 100% sant, och eftersom jag hade ett modem liggande hemma hos mig så struntade jag i det efter att jag sagt ett par väl valda ord till den stackars personen i kundtjänst :D Hade det dock vart någon betydligt dyrare komponent så hade jag inte tvekat en sekund att föra ärendet vidare.
Om du skall vara riktigt ärlig, hade du läst i en instruktionsbok innan du provade även om det skulle funnits en med?
Iom. att du försökt trots att du inte fick med instruktioner så hade jag haft svårt att ta det på garanti om jag stått i affären. Garantin är det ju leverantören som står för och affären har det inte helt lätt att reklamera en felmonterad vara. Sen är det frågan vad dom anser goodwill vara värt. På mitt jobb värdesätter man det högt och byter varor som inte borde bytas.
Tack för alla inlägg och några verkar i alla fall dela min åsikt. Har läst vidare på konsumentverket och hittade följande under konumentköpslagen
När är varan felaktig?
Din vara är felaktig om
\* bruksanvisning saknas.
Varan är dessutom felaktig om
\* säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om.
Notera även följande från samma sida
Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.
Några utdrag och jag tycker att detta faller in bra på min situation. Bruksanvisning/markering på produkten fanns inte och jag anser det inte som vanvård att sätta en sladd åt fel ål, notera att endast ett stift vek sig.
Nicrosoft skrev:
Om du skall vara riktigt ärlig, hade du läst i en instruktionsbok innan du provade även om det skulle funnits en med?
Helt ärligt så hade jag förmodligen gjort det. Det hade räkt med ett lite blad och det brukar man få med all elektronik så varför inte till en hårddisk?
Nicrosoft skrev:
Sen är det frågan vad dom anser goodwill vara värt. På mitt jobb värdesätter man det högt och byter varor som inte borde bytas.
Jobbar själv extra i butik och där är det priortet nummer 1 att försöka få kunden nöjd, naturligtvis till en viss gräns. Datorbutiken i fråga kan i dagsläget glömma mitt förtroende som kund. Hade jag blivit mer hjälpsamt berömt så kan jag lova att de hade fått en nöjd kund som fortsatt att handla på denna butik tack vare den goda servicen.
Jag förstår naturligtvis också deras (butikens) situation men jag anser att de har sålt en defekt produkt enligt konsumentköpslagen.
Det är ingen tvekan om att varan är felaktig när bruksanvisningen saknas och att du haft rätt att reklamera den, MEN, du skulle gjort det INNAN du monterar den utan tillräcklig kunskap och därmed skadade den.
Jag tycker det hade varit bättre om du lät bli att skriva ett inlägg i denna tråd. Ganska fjantigt att bara slänga ut en åsikt som du sedan inte argumenterar för.
Jag hade inte heller gett dig en ny hårddisk, eftersom det inte är själva monteringen som skadat stiften, utan sätter du har dragit ur kontakten ur hårddisken.
Det är ingen tvekan om att varan är felaktig när bruksanvisningen saknas och att du haft rätt att reklamera den, MEN, du skulle gjort det INNAN du monterar den utan tillräcklig kunskap och därmed skadade den.
Jag tycker att du ska försöka med dina punkter 1-3. De flesta uppskattar att bli tillfrågade innan deras chef blir tillfrågad.
För övrigt tycker jag att du ska försöka att få en ny disk eftersom den var "felaktig" enligt konsumentverket. Köper man en pryl som ska monteras ska det finnas monteringsanvisningar.
Att säga "Du kan för lite om datorer för att montera denna utan monteringssanvisning" tycker jag låter dumt. Om det är så måste väl butiken upplysa dig om det vid köpet. Typ "Kan du inte tillräckligt om datorer får du inte montera den här själv." Och en så'n instruktion har då aldrig jag fått... :)
Jag förstår så väl allas mot-argument mot att du ska få en ny eftersom du gjorde fel när du monterade. Men vill de inte byta pga att kunden satt en kabel fel när den _går_ sätta fel så får de varna kunden. Antingen via anvisning, lapp på produkten eller muntligt vid köpet.
Jag skulle definitivt tro att den bara går montera på ett sätt om jag inte får en monteringsanvisning till. (Men jag kan väl för lite om datorer jag också... enligt vissa...) ;)
275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25