Låt säga att jag ser en person hålla på att kvävas av en matbit i luftvägarna. Jag skulle ganska lätt kunna gå fram till personen och få bort matbiten då jag har gått flertalet Första Hjälpen-kurser. Men i stället så vänder jag ryggen till och hör hur personen i fråga långsamt kvävs. Jag kanske inte skulle gjort det valet Du hade gjort, men gjorde jag något olagligt?
Är det olagligt att låta någon dö på det här viset? Jag är inte ute efter att få veta vad Du skulle ha gjort om du ställdes inför det här, jag vill bara veta om det är olagligt eller inte. Men om du måste ha ett exempel, ponera att du äter middag med Hitler. Du vet vad han kommer att göra inom de närmsta åren. Han sätter en matbit i halsen och pekar frenetiskt på dig med sina långa smala fingrar och du vet exakt vad han menar. Men.
Du kan:
A) Låta honom dö.
B) Rädda honom för att sedan se på när han utrotar judarna.
Alltså. Vad säger lagen om att se på när någon dör?
Nu kommer jag inte pa vad det heter. Men ja, det ar din skyldighet att hjalpa nagon i nod.
Sa som jag forstatt det iallafall. Att det sen skulle vara Hitler tycker jag inte har med saken att gora. Om vi lever i ett val fungerande samhalle sa ar det inte din skyldighet att avratta honom.
Passiv dödshjälp heter det ju när man t.ex. inte ger patienter medecinen de behöver så de dör.
Det var någon debatt om man skulle få göra så med patienter som t.ex. legat i koma i 20 år och förmodligen aldrig skulle vakna.
Jag har för mig att det var olagligt.
Annars skulle man ju kunna bötfälla halva stockholm för att de inte gjorde något när en tjej blev ihjälslagen av sin kille mitt på torget. Usch. Man kanske skulle införa en sån där lag.
Finns inget sånt vad jag vet. På planet till USA bad farsan om att inte bli avslöjad som läkare -- han ville inte hjälpa någon i och med att han då kan bli stämd om det går fel, om någon visar sig vara sjuk på planet. Dessutom kan ju ingen bevisa att du verkligen kan Första Hjälpen, eller hur?
Finns som sagt ingen lag att du måste hjälpa till.
Men om du är myndig kan en räddningsledare ge dig en uppgift för att hjälpa till vid en olycka eller liknande och då måste du enligt lagen hjälpa till. Vet inte vad lagen heter men min farbror är räddningsledare så jag vet att den finns ;)
Då tilldelas självklart någon annan uppgiften och du får göra nått du klara av eller så får du helt enkelt gå. Men om du får en order kan du inte bara säga att du inte hinner för Simpsons börjar om 10 minuter.
Tyvärr vet jag inte vad straffet är för vägran men skulle tippa på dagsböter eller dylikt.
En räddningsledare skulle nog kolla upp en sån sak...
Och det kanske inte alltid behöver handla om att ge hjärt- och lungräddning, det kan lika färna vara att hämta vatten t ex.
I svensk rätt finns inte någon allmän plikt för medborgarna att ingripa för att förebygga vare sig person- eller sakskador för andra.
Tack för ett kort och koncist svar. (y)
Jag håller på att läsa lite körkortsteori nu. Och jag tror, jag är absolut inte säker, att där står att man ska (inte måste) hjälpa till i mån om hälsa vid olycka. Så om man krockar med någon och inte skadas men ser att personen man krockade med är döende så borde man hjälpa till.
Men då är man ju redan inblandad så det kanske är en annan sak?
Jag håller på att läsa lite körkortsteori nu. Och jag tror, jag är absolut inte säker, att där står att man ska (inte måste) hjälpa till i mån om hälsa vid olycka. Så om man krockar med någon och inte skadas men ser att personen man krockade med är döende så borde man hjälpa till.
Men då är man ju redan inblandad så det kanske är en annan sak?
Oja, om du är inblandad och inte hjälper till har du att välja mellan smitning och vållande till annans död.
Det finns däremot vissa grupper i samhället som måste hjälpa till vid nödsituationer oavsett om de är i tjänst eller inte: poliser måste beivra grövre brott, läkare och sjuksköterskor (med sjuksköterskelegitimation, gäller inte undersköterskor och vårdbiträden) måste hjälpa till vid olyckor och så vidare.
Gör de inte detta blir de av med sin legitimation och därmed jobbet...
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2