Jag började titta på dem 1 januari 2003 efter att jag fått det årliga beskedet. Jag blev alldeles trött på det jag såg och tänkte att "det där måste gå att göra bättre"... :) såhär ser det ut jämförelsevis idag resp 20021231. Hur går det för er andra, pillar ni på dem eller skiter ni idem?
Jag låter dem vara. Det har fungerat fint hittills, och jag har ingen kompetens inom området så jag litar på att det finns andra som sköter det bättre.
Jag har (minst) två oöppnade orange kuvert på mitt hallbänk. :r
Jo, det behöver städas där. Även om jag hade tittat i kuverten skulle jag nog inte flyttat runt fördelningen ändå, det är på så lång tid.
Och skulle man flytta, kommer det man valt att gå dåligt i stället...
Ni har väl inte missat PPM-synpunkterna för några veckor sedan om några personer som placerar om sin innehav flera gånger (!) om dagen, borde de inte hålla på med aktier istället/endast?
Det är inte som vanliga aktier, där det är enkelt att titta vad de är värda, ta del av en rapport etc. PPM-fonder finns det ingen rapportering om i massmedia hur respektive går.
När jag tittade senast, tror det var kuvert två jag fått från starten, hade den fond jag tagit med högst risk gått bäst, vilket förvånade mig. De säkra hade tom minskat. OM jag nu kommer ihåg rätt.
Dina placeringar ser bra ut. Min kan vara liknande, börsuppgången under de år som varit bör avspeglas i mina kuvert.
Kanske får ta mig tid och röja lite!
Ni har väl inte missat PPM-synpunkterna för några veckor sedan om några personer som placerar om sin innehav flera gånger (!) om dagen, borde de inte hålla på med aktier istället/endast?
jooo :r det missade jag nog, vad var det om för något?
Jag placerar bara om vid viktiga händelser, jag gick t ex ur rysslandsfonderna när michail oljemagnat blev arresterad för nåt år sedan och missade dippen där, gick sen in igen i våras. Gick ur balkanfonderna när fågelinfluensan rapporterades från rumänien (dumt gjort med backspegeln i handen) för jag trodde på en dipp, men den uteblev så jag gick in igen med 35 % av innehavet :)
Jag har inte råd att spara mina vanliga pengar i aktier eller fonder men tar det som nyttig "lek och lär" det här med ppm :)
Det handlade om att man ska se över sitt innehav, statistik etc.
PPM ville även införa en avgift för dem som flyttar sina innehav ofta, eftersom det är en stor arbetsbelastning för dem. De gör väl det manuellt, dvs man kan inte göra det själv, typ internetbank?
I samband med det nämnde man då att det fanns dem som omplacerar flera gånger dagligen.
Jag tycker din PPM-medvetenhet är väl godkänd, de vill säkert ha med dig som kundexempel!
då förstår jag, ja det känns rätt överflödigt att flytta mer än vad som behövs... dessutom tror jag att man får betala avgifter i slutet på året, inte minst till förvaltaren och det lär väl svida lite om man flyttar runt varje dag :) :)
Jag flyttar mina när jag känner att jag kan få bättre avkastning någon annanstans. Sedan tycker jag det är så typiskt att man varje dag gör reklam på tv och andra medier att man ska titta till sina ppm-fonder.... men å andra sidan säger man typ, psst.. gör det inte för ofta för då jäkla!
...dessutom tror jag att man får betala avgifter i slutet på året, inte minst till förvaltaren och det lär väl svida lite om man flyttar runt varje dag :) :)
Nej, det undrar jag om man får, det är nog avgiftsfritt, det är därför man vill ta ut den kostnad som uppstår.
Men, det är möjligtjag har fel.
Hur ofta ska man se till sin ppm för att klassas som aktiv?
Gick in för första gången på 6 månader nu och tittade, dom påstår att man värdeförändring är 48%, men undrar hur dom räknar ut denna....
Min bästa fond har sedan senaste ompleceringen för cirka ett år sedan stigit med 145% och den sämsta fonden har bara stigit med 27% *buhu*.
Det tråkiga med ppm är att det är så otroligt dåliga grafer och möjligheter att jämföra fonder, såg dock att dom skapat Lotsen, men orkar inte testa den. Tycker att man skulle lägga ut ppm på avanza istället, om har bra verktyg för att jämföra fonder...
Aktiv och Aktiv, hade 668kr när det började och har inte fått in något mer sedan dess. Valde fel och dom sjönk till 548kr. Blev lite förbannad och valde högrisk(dvs Östeuropafonden) och sedan dess har dom har stigit till 2 090 kr. (281%) blir lite lessen när jag tänker vad som skett om jag hade mer pengar. *snyft*
Hur ofta ska man se till sin ppm för att klassas som aktiv?...
Då ska du nog ändra minst en gång i månaden, men det skulle jag klassificera som överaktiv.
Att däremot titta på det en gång i månaden, tänka på om man inte borde ändra det lite, samla in mer information, tänka, och någon månad senare göra slag i saken, det är aktivt.
Precis som man gör med all sin (privat)ekonomi; jämför utgifter, inkomster, planerar och justerar.
supreme skrev:
...
Gick in för första gången på 6 månader nu och tittade, dom påstår att man värdeförändring är 48%, men undrar hur dom räknar ut denna....
Min bästa fond har sedan senaste ompleceringen för cirka ett år sedan stigit med 145% och den sämsta fonden har bara stigit med 27% *buhu*.
...
Du har en viktad insats, dvs 145+27=172/2=86% OM du satt lika mycket i båda, och de har stått så hela perioden.
Ang Ryssland, konstigt du bara fått 4%? Är det på kort tid?
Jag behövde en reaförlust förra året, och bytte Robur Allemansfond till Ryssland. Var lite osäker på om det var bra, eller om jag skulle sätta alla pengar jag tog ut, eftersom den (liksom alla Rysslandsfonder) hade nästan dubblats förra året, och det kan ju inte fortsätta hur länge som helst...
Men, de följande dagarna fortsatte den uppåt med 1-2% per dag, och nu står den i +17,6% på 1,5 månad! Synd man inte bytte tidigare, eller tog ut mer pengar... Alltid lätt att vara efterklok! :h