webForumDet fria alternativet

Hjälp med att tolka licenstext för clip-art

Juridik

4 svar · 341 visningar · startad av SimOnline

Medlem sedan juli 20031 132 inlägg
Frågan#1

Jag har en CD-skiva med clip-art bilder som jag skulle behöva hjälp med att tolka licensen för. Min mor och jag har planer på att starta en internetbutik med korsstygnsmönster, och jag vill veta om det är tillåtet att använda dessa clipart-bilder i de mönster vi säljer.

Så här säger licens-texten:

USAGE GUIDELINES

VOLUME 1
IMSI GUIDELINES FOR CLIP ART IMAGE USAGE
Many clip art images contained in this product are either licensed from or owned by third-party sources. In utilizing this product you are permitted to use, modify and publish the images freely subject to the following restrictions:

YOU ARE NOT PERMITTED TO:
1. sell or redistribute the clip art as clip art;
2. use specific government, company or persons' names, initials and emblems to express or imply endorsement or sponsorship of any commercial product, service or activity;
3. create obscene or scandalous works using the clip art; and
4. use the clip art in electronic format, including on-line use and multimedia applications, unless all of the following conditions are met:
a) the images are incorporated for viewing purposes only;
b) the images do not comprise a large portion of the content of the application;
c) no permission is given to download and save the images for any reason; and
d) the application is not a product which is similar to or competes with any of the features of
any IMSI product.

Commercial use of images should include an IMSI credit, which should read as follows:
"The images used herein were obtained from IMSI's MasterClips Collection,
1895 Francisco Blvd. East, San Rafael, CA 94901-5506, USA."

Fetmarkerad text tycker jag tyder på att detta är tillåtet, men jag vill jag försäkra mig om att vi inte bryter mot några lagar :OO

Punkt 1 tolkar jag som att det är okej att sälja vidare produkter som innehåller bilderna, så länge de inte säljs just som clip-art.

Men mina engelskakunskaper, och framför allt mina juridiska kunskaper är väl inte de allra bästa, så rådgivning vore uppskattat :)

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Du tolkar det rätt, ja.

Pace skrev:

Du tolkar det rätt, ja.

Grejt! Tack så mycket :)

En liten följdfråga bara, är dessa några generella regler för clipart-bilder? Någon "allmän licens" som brukar användas för clip-art bilder?

Vad jag egentligen vill veta är om jag kan förvänta mig att detta gäller även för andra "10000 clipart"-skivor? Eller måste jag se till att få fram licens-texten för varje skiva innan jag väljer att köpa in den?

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Det kan omöjligt gälla för alla skivor med clipart på, utan det är för företaget "IMSI" och ingen annan. Om du köper andra clip-art-bilder får du givetvis leta reda på respektive företags licensvillkor.

I grund och botten gäller ju upphovsrättslagen.

Pace skrev:

Det kan omöjligt gälla för alla skivor med clipart på, utan det är för företaget "IMSI" och ingen annan. Om du köper andra clip-art-bilder får du givetvis leta reda på respektive företags licensvillkor.

I grund och botten gäller ju upphovsrättslagen.

Okej, jag tänkte att kanske ordet clipart just hade någon form av licens i sig själv som innebar ungefär detta. Eller rättare sagt, det var väl en naiv förhoppning från min sida :p

Tack för hjälpen iaf :bire

298 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
170 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
170 ms — ändringar (db)