webForumDet fria alternativet

Sociala avgifter..

Företagande

15 svar · 967 visningar · startad av Virtual

Medlem sedan sep. 2005156 inlägg
Frågan#1

Hur mycket betalar ett företag i sociala avgifter osv, utöver själva lönen på specen?

edit, för en anställd alltså, inklusive arbetsgivareavgift i procent...

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Inte helt säker, Men ifall du te.x tjänar 200kr timmen så betalar väl arbetsgivaren ungefär lika mycket i sociala avgifter.

Men som sagt, Inte helt säker...

Ok, tänkte att det var som med momsen, en viss procentsats?

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag tror det är det... är det inte en typ 30% eller nåt... ganska mycket?!

Själv jobbar jag åt Manpower, då kringgår man (dom) den där avgiften på nåt vis.

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Flyttad från Caféet!

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Virtual skrev:

Hur mycket betalar ett företag i sociala avgifter osv, utöver själva lönen på specen?

edit, för en anställd alltså, inklusive arbetsgivareavgift i procent...

Normalt brukar jag slå på c:a 50% på lönen för att beräkna lönekostnaden för företaget. I de 50 % ingår sociala och arbetsgivaravgift.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Det är cirka 32%, så om du har 200 kronor i timmen betalar alltså företaget in:

200 * 0,32 = 64 kronor i sociala avgifter.
200 * 0,32 = 64 kronor i skatt.

Alltså, till arbetstagaren betalar man ut 136 kronor och till Skatteverket 132, så det är mycket riktigt ungefär lika mycket.

Vi får väl hoppas att inte Manpower kringgår avgifterna för i så fall låter det som svartjobb. I de sociala avgifterna ingår bland annat sjukförsäkring och pension.

Ok, tack ska ni ha.. tydal: det du kallar skatt, innefattar det arbetsgivareavgiften då eller?

Nej, skatten är till för kommunen (och staten om man tjänar mer än genomsnittet). Arbetsgivaravgifterna är till för den anställde (sjukförsäkring, föräldraledighet, pension). Så det är olika saker.

Har du en timlön på 200 kronor så betalar alltså arbetsgivaren 136 till dig och 132 till Skatteverket, varav hälften är skatt och hälften avgifter.

För övrigt är det hög tid för mig nu att logga in på Skatteverkets webbplats och betala arbetsgivaravgifter och skatt för mina anställda :-)

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Har för mig jag använder 32,43% i arb.givaravgifter.

Jaha, få se nu om jag förstått det rätt..

Om en arbetare tjänar 100kr/tim, jobbar 138 tim/mån. Det blir 13800kr.

13800 * 32,43% = 4475
13800 * skattesatsen (ca32%) = 4416

Skatter & Avgifter: 8891

Bruttolön: 13800 (18275)
Nettolön: 9384

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Det är helt rätt Virtual Skattesatsen är ju lite personlig beroende på var du bor och hur(familj). Tänk dig sedan att av din nettolön går 25% av som moms när du handlar. Köper du Röka eller sprit(i Sverige) åker en bra procent som skatt. Köper du drivmedel får du först betala för det sedan skatt och moms. Så högt skattetryck (fördelning) blir det.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Virtual, helt rätt. Man brukar ju säga att en anställd kostar företaget ungefär dubbelt upp mot vad han/hon får ut i lön. Det är inte förrän man är egen företagare (framförallt småföretagare) som man fattar läget. Skatter och arbetsgivaravgifter är något väldigt diffust för många och många förstår inte varför företagen inte är mer villiga att anställa folk. Skatterna och avgifterna är i stort sett helt avgörande för detta.

Jag har länge undrat över vad socialdemokraterna har emot att folk ska arbeta. Framförallt eftersom företag "straffas" så otroligt hårt bara för att de vill ge folk arbete. Jag får inte ihop ekvationen och just detta är den främsta orsaken till att jag aldrig någonsin kommer att rösta socialdemokratiskt. Så, nu har jag slängt ur mig dagens åsikt om sossarna. Ber om ursäkt för avstickaren.

Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

legis skrev:

Har för mig jag använder 32,43% i arb.givaravgifter.

Nästan rätt, 32,46% är det från och med 050101.

Medlem sedan sep. 2004131 inlägg

legis skrev:

Jag har länge undrat över vad socialdemokraterna har emot att folk ska arbeta. Framförallt eftersom företag "straffas" så otroligt hårt bara för att de vill ge folk arbete. Jag får inte ihop ekvationen och just detta är den främsta orsaken till att jag aldrig någonsin kommer att rösta socialdemokratiskt. Så, nu har jag slängt ur mig dagens åsikt om sossarna. Ber om ursäkt för avstickaren.

Håller helt med dig!!

Sen borde alla regler m.m. göras betydligt lättare för företagarna. Har själv startat ett litet företag för ett tag sedan o även om det är väldigt litet så är det mycket att hålla reda på. Och då är jag ändå utbildad Civilekonom om ett år. Så jag förstår om en del tycker det är krångligt.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)