webForumDet fria alternativet

Upphovsrätt..vad gäller egentligen

Juridik

5 svar · 552 visningar · startad av Bendro

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg
Frågan#1

Ok, jag är lite förvirrad nu. Efter halvårsskiftet och den nya lagen, vad är det som gäller egentligen när det gäller min rätt som konsument att göra privata kopior av en inköpt CD-skiva?
1. Får jag fortfarande göra det?
2. Får jag kringgå eventuella kopieringsskydd?
3. Detta skrevs på ett annat forum i en debatt om detta, stämmer det som står:

Internationell lagstiftning underskriven av Sverige går före Svensk lag, så var det med den saken.

WIPO Treaties för den som undrar.

Protections against the unlawful circumvention of effective technologies that right holders use to prevent theft of their creations.
Protections against the unlawful tampering with tags and codes associated with copies of protected works and phonograms that are used to facilitate legitimate distribution and licensing.
Recognition of extended or clarified rights for copyright owners: for example, a right to control distribution of copies of creations, and a right to control communications of a work, including the "making available" of a work or phonogram to the public in an interactive manner

Om jag tolkar det rätt får man inte lov att kringgå kopieringsskydd. Har dock för mig att vår käre justitieminister sa att vår rätt till privata kopior för eget bruk inte skulle påverkas?

Så...vad gäller?

Medlem sedan dec. 2004290 inlägg

Så vitt jag vet får du som konsument för precis vad du vill med den inhandlade produkten. Likväl som du får tillgång till ett TV-program genom köpt licens får du även spela av det och sedan göra precis -vad- du vill med kopian, så länge det sker under privat bruk då förstås.

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

ChristianS skrev:

Så vitt jag vet får du som konsument för precis vad du vill med den inhandlade produkten.

Det är dock skillnad mellan produkten och det upphovsrättsliga materialet. DVD-filmen, alltså själva den materiella produkten filmen, får du göra vad du vill med. du kan kasta den, du kan spraya målarfärg på den osv. Däremot får du inte göra vad du vill med det upphovsrättsliga materialet, se upphovsrättslagen för närmare vad du får och inte får göra.

"Internationell lagstiftning underskriven av Sverige går före Svensk lag, så var det med den saken."
- Bullshit. Det finns för det första ingen internationell lagstiftning, varje stat är suverän och har monopol på lagstiftning inom statens gränser. Däremot finns mellanstatliga avtal som staterna förhandlar om och sedan ratificierar. Det finns två sätt att göra detta, antingen att stifta en lag om att det avtalet man just skrivit under skall gälla som lag i sitt land, eller så kan man ha den metoden att det räcker just med undertecknandet av avtalet (dualism och tja, vad den senare formen heter har jag glömt vid detta tillfälle).

Därutöver finns "överstatliga avtal". EG-domstolen har i en dom sagt att EG-fördraget är överstatligt och skall gälla över nationell lag. Detta har aldrig ställts på sin spets om det verkligen är så då staterna har sagt att de "godtar detta så länge som EG-fördraget har samma lydelse som deras grundlagar redan har (nåt i den stilen, har jag för mig).

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Bendro skrev:

Har dock för mig att vår käre justitieminister sa att vår rätt till privata kopior för eget bruk inte skulle påverkas?

Vår käre justitieminister verkar inte förstå konsekvenserna av de lagar som stiftas.

Den nya lagen[0] införde två krav för att få kopiera för eget bruk:

1. Exemplaret man kopierar måste vara framställt/publicerat med upphovsmannens samtycke.
2. Exemplaret får inte vara kopieringsskyddat.

Jag[1] har alltid undvikt kopieringsskyddade skivor för att jag inte vill hålla på och krångla. Jag tycker inte man ska behöva stå ut med en massa trassel när man betalar för sig. Men nu är det inte bara omständligt att köpa skivor, det kan vara olagligt också![2]

--
[0] - Tillägg i Lag (1960:729) om upphovsrätt[3], se 12 §, 52b-e §.
[1] - http://www.tydal.nu/category/15
[2] - Vad det anbelangar nötplockare är jag medveten om att det är användningen och inte inköpet i sig som är olagligt, men de flesta av oss köper en produkt med avsikten att använda den.
[3] - Exempelvis http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Tack! Så vår lagstadgade rätt att göra kopior för eget bruk är i princip vingklippt och företagen får kopieringsskydda bäst dom vill? Och ändå skall vi betala den extra avgiften på videoband, CD-skivor etc?

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Rätt uppfattat! :)

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)