Fast... du skriver att man aldrig betalar mindre än 30 kr. Jag förstår inte hur man kan begära att någon ska betala 3.50. Är inte det lite överdrivet?
Nix, som det står är det ett skadestånd på 3.50 som hon dömts att betala. Skulle hon bara snattat ett bröd för detta värde har hon troligen även fått penningböter på 500 kr (som alltså inte är dagsböter).
Skulle hon bara snattat ett bröd för detta värde har hon troligen även fått penningböter på 500 kr (som alltså inte är dagsböter).
Enligt vakterna på jobb så är snatteri värt 30 dagsböter, dvs. minst 900 kronor. Dessutom skall den dömde betala 500 kronor till brottsofferfonden. Summa 1400:-
Enligt vakterna på jobb så är snatteri värt 30 dagsböter, dvs. minst 900 kronor. Dessutom skall den dömde betala 500 kronor till brottsofferfonden. Summa 1400:-
Detta för något som är värt under 300 spänn. Om det fortfarande är samma summor så är det snatteri upp till 300, mellan 300 och 500 är det stöld och utöver detta grov stöld...
Så det är samma straff på att sno en godisbit på ica som en tavla för 299 på gallerix? Grejt. Surt att åka dit för att ha snattat godis när man kunde fått en fin tavla för samma straff. Något att tänka på.
Enligt vakterna på jobb så är snatteri värt 30 dagsböter, dvs. minst 900 kronor.
Fel. George Sterzel har väl samlad praxis på området, och det är den som domstolarna i stor utsträckning följer. På "skitmål" som snatterier finns ganska klara tabeller. Under 50 kr är det penningböter, därefter olika nivåer av dagsböter.
Nicrosoft skrev:
Dessutom skall den dömde betala 500 kronor till brottsofferfonden.
Rätt, alla brott med fängelse i straffskalan ger automatiskt 500 spänn till brf.
Detta för något som är värt under 300 spänn. Om det fortfarande är samma summor så är det snatteri upp till 300, mellan 300 och 500 är det stöld och utöver detta grov stöld...
Känns skönt med en egen jurist här på wF.
Jag är mycket tacksam för att magnus sprider sin kunskap.
Jag tror att okunskap florerar mycket under juridiken.
Tack än en gång MF för dina råd på wF.
Åfan, då har det ändrats sen jag läste sånt där för (iofs) en jävla massa år sen.
Nån koll på hur straffskalan ligger för stöld idag? Jag slängde ut och portade en typ på kåren i veckan som försökte sno en flaska vodka som i sig är värd rätt mycket i utpris, så det är lite intressant...