webForumDet fria alternativet

Domännamn. Vad gäller vid varumärkesskydd och registrerat företag?

Företagande

1 svar · 561 visningar · startad av Kristianstad

Medlem sedan dec. 2002841 inlägg
Frågan#1

Hej!

Har en liten nyfiken fråga om varumärkesskydd, vs. registrerat företag och vilka skydd som gäller.

De olika alternativen är:
1. Registrerad enskild firma hos Bolagsverket i det län man bor i.
2. Varumärkesskydd hos PRV.

Frågan jag har är vad som gäller vid SE- och COM-domäner rent juridiskt. Skulle någon vilja reda ut?

Vilket sätt finns det att skydda sitt domännamn på? Räcker det att registrera en enskild firma hos Bolagsverket eller måste man även registrera sig som varumärke hos PRV för att ingen senare kan se till att äga rättigheterna i smyg och sedan hota med stämning om de inte får domännamnet?

Tack på förhand!

Medlem sedan juli 20011 084 inlägg

Jag har väldigt svårt att tro att någon kan kräva dig av ett domännamn för att de registrerat ett bolag efter dig? Då skulle ju jag rent tekniskt kunna registrera ett bolag med samma namn som en domän som jag vill ha och sedan kräva den?

Så länge du inte registrerar domänen med onda avsikter och det inte finns ett företag registrerat tidigare, som skulle kunna har rätt till din domän så är det ingen fara.

Och sedan vill jag bara pointera att vi bor i Sverige ;) Ett bolag kan inte hota med stämning bara för att de inte får ett domännamn. Det som händer är att det anmäler ärendet till WIPO(oftast i alla fall, osäker hur det är med alla topdomäner), där de sedan avgör vem som har rätt till domänen. Anmälan kostar några 10k men det får anmälaren betala. Om man förlorar så får man ge över sin domän det är allt som händer.

244 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)