webForumDet fria alternativet

Straff för att "låna" och modifiera ex ett datorprogram?

Juridik

5 svar · 429 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Vad är straffet och hur höga är riskerna om man "lånar" och modifiera ex ett datorprogram? Som exempel kan vi ta ett drinkprogram. Animeringar visar flaskor etc hur drinken ska blandas samt en röst i bakgrunden berättar vad som händer i animeringen. Förutom animationerna och rösten så är hela upplägget väldigt dåligt gjort, navigation, hjälp, design etc. Om man nu skulle mixtra och trixa lite och plocka ut filmerna samt rösten ur programmet. Göra helt ny design med mycket bättre funktioner samt stoppa in filmerna och rösten här. Hur stor är risken att man skullle åka fast för något sådant här och vad skulle straffet vara så fall? Det som egentligen är det enda konkreta som går att peka på är rösten då man lika bra kunnat göra animationerna själv trots att dom är identiska.

Har inga tankar på att sno någons projekt men tanken kom av att jag sett en del väldigt stora likheter i vissa program...

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Straffet är vanligen skadestånd. I vissa fall fängelse.

Rikard skrev:

Hur mycket och hur länge?

Finns det någon statestik på hur många av dessa som åker fast, är som sagt rätt svårt att bevisa i vissa fall.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

xtreme skrev:

Rikard skrev:

Finns det någon statestik på hur många av dessa som åker fast, är som sagt rätt svårt att bevisa i vissa fall.

Jag har ingen statistik. Såvitt jag kan se, handlar det helt enkelt om ett typiskt brott mot upphovsrätten. Sådana brott brukar oftast rendera skadestånd. Hur mycket, beror på hur stor skada brottet anses ha inneburit. Om du nu funderar på att göra något sådant, bör du alltså göra dina egna animeringar och röstpålägg. Då blir programmet helt ditt eget.

UlfT skrev:

xtreme skrev:

Rikard skrev:

Jag har ingen statistik. Såvitt jag kan se, handlar det helt enkelt om ett typiskt brott mot upphovsrätten. Sådana brott brukar oftast rendera skadestånd. Hur mycket, beror på hur stor skada brottet anses ha inneburit. Om du nu funderar på att göra något sådant, bör du alltså göra dina egna animeringar och röstpålägg. Då blir programmet helt ditt eget.

I mitt första inlägg kan du läsa att jag inte har några planer på att göra något sådant.

Vilka summor brukar det handla om. Några hundra tusen?

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Det kan röra sig om allt från några tusenlappar upp till flera miljoner kronor, så det är väldigt svårt att svara på rakt upp och ner.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)