Jag har fått ett erbjudande från SOLID Försäkringar gällande min nyinköpta kamera och det är en såkallad Allriskförsäkring som Scandinavian Photo och SOLID har tagit fram. Kalaset kostar 635:- för två år med en självrisk på låga 200:- och då täcks följande, enligt deras brev till mig:
SOLID skrev:
Försäkringen täcker funktionsfel när garantin har löpt ut, otursskador som t ex tappskador, fuktskador, krosskador, och stöld eller förlust.
Allt det här såg ju väldigt trevligt ut, tills det att jag läste vad de skrivit om vad det var för något jag hade köpt.
SOLIDs tryckfelsnisse skrev:
...mycket förmånlig försäkring för Din CANNON, DIGITAL KAMERA!
De har dessutom mäktat med att skriva Cannon på flera ställen. Just den här sista biten gör att jag tvekar, för det känns inte seriöst alls. Är min oro befogad eller är jag bara överpetig? Jag menar, jag vill att de ska veta vad det är för något jag har försäkrat. ;)
För skojs skull så fotade jag in brevet och har bifogat det. Läs och begrunda.
På jobbet skickar vi med självriskelimineringsförsäkringar från Solid på cyklarna om kunden handlar godkänt lås. Jag har hanterat många rekvisitioner och det har aldrig varit några problem. För mig är företaget seriöst i alla fall. Jag hade själv försäkring från dem och jag har för mig att namnet på min cykel var felstavat där också. ;)
Försäkringen täcker funktionsfel när garantin har löpt ut
Konsumentköplagen täcker funktionsfel under tre år (eller rättare sagt, reklamationstiden är tre år). Men då måste du kunna visa på att det inte är du som är ansvarig för felet. Fel som visar sig inom sex månader är "alltid" tillverkarens fel.
Tja, eftersom jag ändå jobbar på ett försäkringsbolag så frågade jag den enda mäklaren här som har hand om just Sak.
Han har i och för sig hand om större saker än just till exempel en kamera, men han hade inte hört något dåligt om Solid. Han kände väl i princip bara igen deras namn. Men hade de vart skräp så hade han antagligen vetat det. :)
Ingen direkt matnyttig info, men jag ville ändå dela med mig. :D Jag väntar själv på Solids offert.
Jag (vi) har jobbat med/åt Solid Försäkringar, och även samtliga andra företag i Resursgruppen och kan intyga att de, och deras koncern, verkar väldigt seriösa.
Det verkar i slutändan som ett seriöst men felstavande ställe. ;)
Jag ska kontakta Folksam först, där hemförsäkringen ligger, och se vad de säger.
Tack för alla svar!
Just det. Det nämnde Christer också. Hemförsäkringen täcker ju inte såna här saker som vattenskador etc. Oftast i alla fall. Och som Sjodahl säger så åker du på en självrisk på en 1500.
SOLID-försäkringen täcker plötsliga händelser, t.ex. om du tappar kameran i vatten eller marken. Eller om du glömmer den ute i trädgården när det regnar.
Tecknar man den här SOLID-försäkringen så slipper du ju dessutom en massa papperskrångel när du lämnar in kameran för eventuella problem. Då sköter Scandinavian Photo all förbindelse med SOLID. Du slipper bry dig. Du betalar självrisken och väntar snällt. ;)
Jag kommer kosta på mig den här försäkringen sen när min offert kommer i alla fall. :)
Jag fick samma erbjudande då jag köpte kamera från Scandinavian för två år sen och slog till - det har jag inte ångrat. För runt ett år sen var den inne första gången och nu är den iväg igen - än så länge har det funkat suveränt.
Ringde och frågade kundtjänsten om min försäkring och (även om det var lite ödesutmanande att ha 013-13 13 13 till kundtjänsten på ett försäkringsbolag :e) fick snabba och bra svar. :)
Jag har väntat på min Solid-försäkring sen i juli... Har ringt Solid fyra gånger, Scandinavian Photo ännu mer. I dag fick jag bekräftat att jag borde få hem offerten på fredag nästa vecka..............................
Vid närmare eftertanke så har jag ju inte fått några papper från SOLID att försäkringen är betald. Mysko, får nog dra iväg ett mail till dem och kolla upp det där lite närmare.