webForumDet fria alternativet

Upphovsrättsskyddad lagbok?

Juridik

6 svar · 678 visningar · startad av Oputres

Medlem sedan feb. 2004333 inlägg
Frågan#1

Jag blev plötsligt lite fundersam på om man får klippa och klistra ur lagboken? Jag håller på med ett webbaserat projekt där jag gärna vill ha en lag listad rätt upp och ner.

Får jag kopiera lagtexten som den är eller måsta jag länka till originalet?

Det vore ju lite märkligt med en upphovsrättsskyddad lagbok, samtidigt som det vore höjden av ironi att åka dit för att man visar lagarna.

:P

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

9§ i Upphovsrättslagen:

9 § Upphovsrätt gäller inte till
1. författningar,
2. beslut av myndigheter,
3. yttranden av svenska myndigheter och
4. officiella översättningar av sådant som avses i 1-3.

Alltså: kör hårt!

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Lagar och författningar är som precis ovan sagts inte upphovsrättsligt skyddade. Däremot är sammanställningarna av lagar i de olika lagböcker som finns (exempelvis den blåa, "Svea Rikes Lag", den röda, "Sveriges lagar", med flera) skyddade. Att klippa och klistra lagtext rätt upp och ner är alltså okej, men skulle du slänga in en hel lagbok i kopiatorn skulle du åka på problem. Staten ger dock ut samlingshäften, "Statens författningssamlingar" som utkommer med jämna mellanrum med förändringar av lagar och nya lagar. Dessa häften kan du kopiera friskt.

Medlem sedan feb. 2004333 inlägg

Jag tänkte ta hela "Lag (1987:667) om ekonomiska föreningar" och klippa och klistra. Det borde funka, eller hur?

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Oputres skrev:

Jag tänkte ta hela "Lag (1987:667) om ekonomiska föreningar" och klippa och klistra. Det borde funka, eller hur?

jajamänsan.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

magnusfeldth skrev:

Staten ger dock ut samlingshäften, "Statens författningssamlingar" som utkommer med jämna mellanrum med förändringar av lagar och nya lagar. Dessa häften kan du kopiera friskt.

Man kan även komma åt dessa i elektronisk form på Regeringskansliets rättsdatabaser, det är därifrån som t.ex https://www.lagen.nu hämtar sitt data.

Medlem sedan nov. 2003129 inlägg

Fast, om du klipper och klistrar in texten finns det ju en risk att dina besökare inte vet om de kan lita på att texten verkligen är den nu gällande lagen. Säkrast är att åtminstone lägga en länk till en allmänt åtkomlig rättsdatabas (tex Svensk Författningssamling hos riksdagen. )
men helst bör man helt enkelt länka till lagen i sig.

lag om ekonomiska föreningar, 1987:667

Då slipper du hålla koll på när och om någon detalj i lagen ändras.
Ibland stuvas sökvägen om, men SFS är ändå bästa källan att länka till.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)