webForumDet fria alternativet

Läsa anställdas hotmail?

Juridik

9 svar · 748 visningar · startad av Fia

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg
Frågan#1

Aftonbladet skrev:

Fick sparken för sina kärleksbrev
En kvinnlig anställd i en bokhandelskedja hade en hemlig kärleksrelation med direktören. Kvinnans butikschef kom på dem via kvinnans hotmail-konto på butikens dator. Nu utreder polisen om butikschefen gjort ett olagligt dataintrång.

(Artikel i Aftonbladet)

Även om det kanske är fel att använda privat mail på arbetstid så tycker jag att det är mer fel av chefen att gå in på det privata mailkontot och läsa (och skriva ut!) den anställdes mail! Hade det varit butiksmailen hade jag tyckt att den anställda fått skylla sig själv, men i det här fallet var det ju ett privat mailkonto. Även om det verkar klumpigt att göra kontot åtkomligt (min gissning) från butikens dator, så hade det väl räckt med en tillsägelse av chefen utan att denne ens behövt loggat in och kolla innehållet. Vad tycker ni?

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Jag tycker alltid det är fel att läsa meddelanden som inte är till en själv.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Det finns ett rättsfall som säger att en överordnad inte har rätt att läsa privat email.
PS Vad jobbar du nu då? /ds

Jag har för övrigt jobbat på Tele2, så jag har haft tillgång till alla kunders e-post...

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Nja den sista frågan var mer ställd till Fia !!!

Jag gissade det, därför svarade jag inte på frågan om var jag jobbar nu. Men det fick mig att tänka på vad jag jobbade med tidigare...

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Lasp skrev:

Det finns ett rättsfall som säger att en överordnad inte har rätt att läsa privat email.
PS Vad jobbar du nu då? /ds

Vem behöver jobba när man snärjt en kille med bra inkomst? §jr ;)

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Butikschefen är väl den som borde få sparken!

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Undrar förresten om direktören också fick sparken. Antagligen inte. Lite sopigt av AB att inte ens nämna hur det ligger till :OO

Medlem sedan dec. 20051 inlägg

Hon fick inte sparken, hon sa upp sig efter fortsatt kränkande behandling. Att Ab har en o annan kass reporter som vill formulera sanningen till förmån för lösnummer..tja, det är deras merit. Att det ska behöva finnas regler för viss moral i ärenden som dessa är sjukt; tar liksom bort allt ansvar för sina egna handlingar, och själv ser jag gärna mitt ansvar i mina handlingar.
Vem styrde hennes (chef som lästemail) finger att öppna 15 mail? Alla dessa fingertryckningar på musen!? Som att örfila någon 15 gånger i rad och inte förstå vad man gjort. :l

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)