webForumDet fria alternativet

Handla på nätet, fått varan, men pengarna kvar på kontot, varför?

Konsumentråd

8 svar · 933 visningar · startad av meza

Medlem sedan dec. 2004450 inlägg
Frågan#1

Hej!

Det är så att jag köpte en sak på internet för 1300 kronor ungefär. Efter jag beställt varan så har jag för mig att det stod "reserverat" på den summan pengar. Men nu när jag är inne på min internetbank så står det inget på sidan "reserverat" samt att det inte står något på kontohistoriken?

Jag har inte riktigt koll på hur mycket pengar jag "ska ha" på kontot men det känns som att det på något sätt inte dragit de här tretton hundra kronor. Har aldrig vart med om detta förut.

Eller kan det vara så att de har dragit fast det varken syns på kontohistoriken eller under reserverat? Jag beställde varan i Måndags tror jag det var och så reserverade de pengarna. Men nu verkar det som det släppts och det syns inte i kontohistoriken.

Hoppas att ni förstår min fråga i detta röriga brev :)

Sköt om er.

Medlem sedan dec. 200457 inlägg

Hej!

Eftersom jag arbetar inom bankvärlden så kan jag förklara lite hur det fungerar när du gör ett kortköp.

Det som händer när du använder ditt kort för att köpa något är att företaget genom deras kort-terminal registrerar detta köp.
Det första som då händer är att terminalen kontaktar banken och gör en kontroll att du har tillräckligt mycket pengar på kontot (eller krediten). I detta skede lägger då banken dessa pengar åt sidan åt dig för att du inte ska råka spendera dessa pengar någon annanstans och senare övertrassera kontot. Det är detta som gör att du får ett sådant reserverat belopp på kontot.
Vad som nu krävs för att pengarna slutligen ska dras från ditt konto är att företaget slutgiltigt redovisar köpet för banken. Det är detta som olika företag är olika snabba på att göra.
Rent praxis är att företagen bör göra detta inom en vecka (5 bankdagar). För efter den tidsperioden släpper nämligen banken detta reserverade belopp eftersom banken inte vet om köpet verkligen blev genomfört korrekt.

Så det är detta som har hänt dig och nu måste du alltså själv hålla koll på att du har dessa 1300 kr tillgängliga på kontot. För när företaget väl återkommer till banken och kräver pengarna av dig så dras dessa från ditt konto oavsett hur lite du har kvar där.
Hur långt dett tar är svårt att säga, i värsta fall kan det faktiskt dröja flera veckor eller till och med månader i extremfall.

/Wideman

Tack så mycket Wideman!

Men alltså de har reserverat pengarna nu när jag tänker efter, men den reservationen har släppt, och de har inte dragit några pengar. Men alla andra gånger då jag har handlat så har pengarna gått från reservering till köp som sedan står i kontohistoriken. Men alltså vad är det som hänt nu då när de har släppt reservationen och inga pengar har dragits? Det är möjligt att det gått fem dagar. Men är det för sent för de att dra pengarna än? om det inte är det när får de dra pengar senast? Kan de liksom dra pengar om typ två månader?

Jättetack för ditt svar!

Jo, det reserverade beloppet släpptes alltså i ditt fall eftersom företaget du handlade av inte återkom till banken och slutligt krävde pengarna av dig inom 5 bankdagar.
Det normala är alltså att företagen återkommer bara efter några få dagar (mindre än 5) till banken och då går köpen direkt från reservation till att stå som en post (uttag) i ditt kontoutdrag. Och så fungerar det i de allra flesta fall, det är bara vissa företag som är långsamma på att kontakta banken för att få pengarna.

Nej, det är alltså inte försent för företaget att dra pengarna och när detta sker beror helt på dem. Så ja, i värsta fall kan det dröja länge innan de dras...

oki. Tack!

Du som jobbar inom bankvärlden har du vart med någon gång att det kommer helt enkelt bort ur deras system och att det aldrig drar?

Har faktiskt inte stött på något fall då det aldrig har dragits.
Dock tror jag att det kan inträffa, men det är nog mycket ovanligt trots allt...

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag har varit med om att det aldrig dragits. Det är ett skäl till att använda kort istället för kontanter.

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Lasp skrev:

Jag har varit med om att det aldrig dragits. Det är ett skäl till att använda kort istället för kontanter.

Då gick du väl snällt tillbaka till affären och frågade: varför har ni inte dragit pengarna från mitt konto ännu?

Medlem sedan maj 2001966 inlägg

Råkade ut för detta nyligen.
Beloppet drogs efter 5 veckor.
Inte kul att behöva hålla koll på att man har exakt rätt belopp inne hela tiden - i flera veckor...
Tycker det borde finnas en gräns för hur lång tid det får ta.

291 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)