webForumDet fria alternativet

PUL-avtal?

Juridik

1 svar · 456 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Jag har några PUL-frågor som jag inte lyckats reda ut riktigt. Det hela handlar publicering av foton/namn på en webbplats och tillstånd av de som går att identifiera via detta. Det hela rör personer från 15 år och uppåt.

• Måste ett avtal kring detta vara utformat på ett speciellt sätt eller räcker något i stil med...

Avtalet skrev:

Härmed accepterar du att medverka på vår webbplats i form av fotografi/utskrift av namn.

...varpå berörd får ta ställning till om denna person vill medverka eller ej (underskrift eller ingen underskrift)?

• Kan jag på förhand låta en större grupp människor ta ställning?? Detta genom ett ett avtal utformat ungefär som...

Du kan eventuellt komma att synas på vår webbplats i form av fotografi/ditt namn.

Exempelvis vid terminsstart och sedan få detta att gälla under två terminer?
    Tanken med "massavtalet" är att slippa jobbet med att jaga rätt på varje enskild person i efterhand, för ofta fotar man ju mycket på en resa exempelvis, och väljer bilder först när man återkommer till kontoret. Då kan det bli ett långdraget arbete att skaffa tillstånd av de berörda. Nackdelen med ett sådant här massavtal är att man varje gång måste gå igenom vilka som skrivit under och vilka som inte gjort det. Bokför man underskrifterna så underlättas ju arbetet, men fortfarande mycket jobb

Det vore också intressant att veta hur andra har löst det här, och om någon sitter i en liknande situation. Jag vill ha det så enkelt som möjligt (det vill säga, alla skriver på och jag kan publicera det så fort som är möjligt) men har insett att det högst troligt inte är möjligt. Det måste tydligen vara jobbigt. ;)

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Det enklaste är att strunta i såna dumheter som PUL. För 2000 kronor kan du köpa dig fri. Det sker hos Radio- och Tv-verket, http://www.rtvv.se/

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)