webForumDet fria alternativet

Antipiratbyråns övervakning olaglig

Juridik

8 svar · 451 visningar · startad av Jesper T

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg
Frågan#1

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=426292&previousRenderType=6

DN.se skrev:

Datainspektionen slår fast att IP-nummer är en personuppgift.

...är då all form av IP-adressparande databaser olagliga?
Fallet känns en aning prejudicerande...

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Nej, vad det handlar om är detta: "Man konstaterar också att det är förbjudet för andra än myndigheter att registrera och spara brottsuppgifter."

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg
Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Tråden flyttad från Övriga Frågor.

mvh magnusfeldth

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

artikeln skrev:

Enligt personuppgiftslagen är det förbjudet för andra än myndigheter att registrera brottsuppgifter. Undantag gäller för enstaka uppgifter om det är nödvändigt för att försvara rättsliga anspråk. Datainspektionen kan meddela ytterligare undantag. Antipiratbyrån har behandlat en stor mängd uppgifter men inte begärt undantag från förbudet. Datainspektionen har i detta ärende inte tagit ställning om det finns förutsättningar för ett sådant undantag.

Jag får det till att felet är att man inte begärt undantag, så att frågan kunnat prövas. Snarare än att de inte (med säkerhet) haft rätt att göra så här. Viss skillnad, onekligen.

Således har man inte tagit ställning till om det är olagligt att göra så eller ej, bara att det inte är tillåtet utan att ha fått undantag.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Jag har lite svårt at se hur det straffrättslig skulle kunna gå att knyta någon till et IP.
Det närmsta man kan komma är ju en adress och ev. vilken dator på den adressen, sedan är det stopp. Användaren är "helkörd".

Om jag inte har missförstått någon, så är det den som har begått brottet som skall straffas, mao den som suttit vid datorn.
Att den ansvariga för IP-nr. har brustigt i övervakandet är inte i sig straffbart.

Så loggandet av IP och knyta dom till brott pekar i versta fall ut oskyldiga.
Och det vore väl ytterst olämpligt att alla privatspanare skall få föra register över folk som dom misstänker för brott och utöva "tryck" på dom för att skrämmas, dom kan ju lika gärna ge sig på oskyldiga.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Frankof, det är precis därför inte datainspektionen gillar det. Antipiratbyrån pekar ut folk som brottslingar trots att de mycket väl kan vara oskyldiga.

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

frankof skrev:

.... Om jag inte har missförstått någon, så är det den som har begått brottet som skall straffas, mao den som suttit vid datorn.
Att den ansvariga för IP-nr. har brustigt i övervakandet är inte i sig straffbart....

Jag kan ha fel här, men jag är ganska säker på att det i mitt avtal med Telia står att uppkopplingen inte får användas för olaglig verksamhet (löst framställt av mig, här och nu). Det bör betyda att om jag tillåter att mina besökare hemma ägnar sig åt fildelning på min dator och via mitt modem, så är det jag som åker dit. Åtminstonde gentemot Telia som har rätt att stänga anslutningen. (Förutsatt att just fildelning är med i den faktiska uppräkningen, då.)

I en rättslig process gällande brottet, beror det på hur lagen är skriven. Och det vet jag inte.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

aasah skrev:

Jag kan ha fel här, men jag är ganska säker på att det i mitt avtal med Telia står att uppkopplingen inte får användas för olaglig verksamhet (löst framställt av mig, här och nu). Det bör betyda att om jag tillåter att mina besökare hemma ägnar sig åt fildelning på min dator och via mitt modem, så är det jag som åker dit. Åtminstonde gentemot Telia som har rätt att stänga anslutningen. (Förutsatt att just fildelning är med i den faktiska uppräkningen, då.)

I en rättslig process gällande brottet, beror det på hur lagen är skriven. Och det vet jag inte.

Ditt avtal med Telia säger säker något åt det hållet, men det är rätt ointressant i straffrätsligt sammanhäng.
Ett avtal kan inte "avtal bort" lagen, och för att dömas för brott måste den som begått brottet hittas och övertygas om skuld.
Och straffet dom(ISPn) kan utdöma är avstängning, men gör det så mycket? Vill man vara kund hos ett företag som lämnar ut personavgifter till första bästa påtryckningsgrupp som frågar?

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)