Finns väldigt många fördelar med handelsbolag. Den viktigaste nackdelen som man måste känna till om man inte vill bli blåst är att man måste lita till 100% på den som man har bolaget med.
Personligen förespråkar jag enskild firma om man är ensam, eller det beror också på vad det är man skall göra. Ju större risken är för kapitalförlust ju mer skall man tänka på andra bolagsformen än enskild firma då "bolagets" pengar är dina egna. Så förlust i enskild firma innebär mindre pengar i plånboken för dig själv.
En ytterligare anledning till att ha enskild firma är att man slipper att göra årsbokslut. Alltså att en revisor skall göra en avstäming för året, detta kan kosta ganska mycket pengar 8 000 - 15 000 kr. Skulle jag tro på en liten/mellanstor verksamhet. Betydligt billigare med en mindre redovisningskonsult som upprättar en resultat & balans till din årsdeklaration.
Men aktiebolag är en typisk bolagsform då man har risk inblandad. En bolagskonkurs "påverkar" inte din privat ekonomi.
Urklipp:
Ni måste var minst två personer för att ha ett handelsbolag. Samtliga delägare i ett handelsbolag är obegränsat ekonomiskt ansvariga för samtliga bolagets skulder. Och inte nog med det, de är dessutom solidariskt ansvariga. Vilket innebär att en fordringsägare kan kräva vilken delägare som helst, till exempel dig, på hela beloppet.
Jag har redan en snkild firma på mej själv, skane är den att jag jobbar som anställd, ochj då blir ju företagets skatte% beroende på vad jag tjänar, på exmpelvis mitt företag och jobb tillsammans.
Hur blir det med handelsbolag då? Kommer det att vara på vad bolaget tjänar eller på vad bolägsägaren tjänar?