Om ett företag har varit nedlagt i säg tio år och existerar enbart på pappret, kan man då som privatperson (och tidigare anställd på företaget) registrera företagets .se-adress utan att det får konsekvenser? Företaget i fråga har fortfarande rättigheter till namnet men har alltså inte registrerat en .se-domän.
Hemsidan i fråga ska användas i syfte att låta tidigare anställda på detta nu nedlagda företag hålla kontakten med varandra via exempelvis ett forum.
Hur mycket ansvar har webbhotellet som man registrerade domänen hos att kolla upp rättigheter för domännamnet?
Så länge NIC-SE godkänner det samt att företaget inte gör anspråk på domänen så borde det inte vara några problem. Webbhotellet har nog inget ansvar alls vad jag vet. Sunt förnuft kan man väl möjligtvis applicera.
Är det så att NIC-SE kollar om ett domännamn har en viss anknytning till ett företag innan de godkänner domännamnet? Om vi säger att boo.com hade varit boo.se och jag som privatperson nu såg att boo.se var ledigt och registrade domänen - skulle det i så fall gå igenom? Boo finns väl fortfarande på pappret någonstans skulle jag tro?
Sen NIC-SE öppnades upp för privatpersoner görs inte samma koll längre. Tidigare var du ju tvungen att vara företag och skicka in registreringsbevis etc för att få registrera en domän. Jag har dessutom för mig att endast en domän var tillåten, plus eventuella registrerade varumärken.
Idag går väl allt igenom tills ett företag gör anspråk på en domän.
Fast de domännamnen som fanns under tvistlösning är i alla fall några av dem högst aktuella. Vad gäller "mitt" domännamn så är det ett bolag som varit nedlagt sedan mitten på 90-talet och som nu enbart existerar på papper..
Det intressanta på den sidan var vad som tas upp, samt hur det går till. D.v.s. så länge NIC-SE godkänner det kan du registrera vad du vill. Det enda som kan hända sen är att någon gör anspråk på den domänen, men då får de betala alla kostnader, plus att du får tillbaka dina pengar för köpet av domänen. Såvida du inte gjort det för att på något sätt skada företaget som "har rätt" till domänen.
254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25