webForumDet fria alternativet

Deklarera 2005

Privatekonomi

5 svar · 363 visningar · startad av JAreMANNEN

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg
Frågan#1

Ja, då var det dags igen :)

Antar att alla vet att man nu kan få tillbaka skatten före midsommar (om man har flyyt antar jag). Se bara till att deklarera på internet eller via SMS före den 2/5 och registera ditt bankkonto.
Tänk på att det kan ta 4 veckor innan ditt konto är registrerat hos skatteverket, så skynda på!

Lycka till och jag önskar en stor skatteåterbäring åt alla :birp

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Flyttad från Cafét.

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Re: Deklarera 2005

JAreMANNEN skrev:

Se bara till att deklarera på internet eller via SMS före den 2/5 och registera ditt bankkonto.

Deklarar via den vanliga pappersblanketten enbart för att vara lite provokativ och hålla traditionen vid liv. :h
Dessutom är det väl så att man inte kan göra avdrag och liknande när man deklarerar via SMS eller via webben?

Likt tidigare år bör jag få tillbaka ca 4000:- för lite reseavdrag samt någon krona i ränteavdrag. Dock alltid kul med återbäring istället för att få en extra räkning. :)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Re: Re: Deklarera 2005

Blårand skrev:

JAreMANNEN skrev:

Se bara till att deklarera på internet eller via SMS före den 2/5 och registera ditt bankkonto.

Deklarar via den vanliga pappersblanketten enbart för att vara lite provokativ och hålla traditionen vid liv. :h
Dessutom är det väl så att man inte kan göra avdrag och liknande när man deklarerar via SMS eller via webben?

Jorå, kör man via nätet kan man fippla med avdrag om man vill - har du inte läst i Dags Att Deklarera? ;)

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Re: Re: Re: Deklarera 2005

:stefan: skrev:

Jorå, kör man via nätet kan man fippla med avdrag om man vill - har du inte läst i Dags Att Deklarera? ;)

Egentligen inte så mycket att läsa för min del. Ränteavdragen är ifyllda på förhand, och resevadragen är i stort sett detsamma år efter år. För min del är det inte så mycket mer än att fylla i reseavdragen, och det brukar gå rätt så snabbt. :)

En gång gjorde jag ett avdrag på 40:- under övriga avdrag, men glömde ange vad det var för avdrag. Då ringde de hem från Riksskatteverket som det då hette, och frågade vad det var för ett avdrag och ville ha en förklaring. Förklarade då anledningen till avdraget, och ett par dagar senare fick jag ett brev med posten där de stod att de godkänt avdraget. :)

Lite lustigt att de lade ned så mycket arbete på 40:-, men de väljer väl deklarationsblanketter efter ett visst mönster, och sedan kontrollerar de dessa noggrant. :)

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Innan jag har gjort reseavdrag och annat bök så vill de ha lite drygt sjuhundra spänn av mig. I slutändan blir det nog plus minus noll gissar jag men skulle jag...

• ...gå back så är det ju bara att konstatera att jag har haft roligt för pengarna.
  • ...gå plus så är det ju alltid lika kul att få tillbaka pengar!

;)

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)