webForumDet fria alternativet

Olagligt att dela delar av film?

Juridik

7 svar · 426 visningar · startad av CoyPu

Medlem sedan apr. 200363 inlägg
Frågan#1

Hej
tänkta bara höra om det är nån som vet om det är olagligt att dela ut en film som är packad i flera olika filer och att man tar bort några av dessa filer?

Har du bara 85 av 90 filer kan man ju inte packa upp filen och då delar man ju bara ut värdelös data.. sen att en annan råkar dela ut de resterande filerna kan ju inte jag hjälpa...

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Troligen olagligt.

Är det verkligen olagligt då man bara delar med sig av meningslös data som råkar ha samma filnamn som nån film?

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Meningslös data är det ju inte om man kan använda dina filer genom att ladda ner de som saknas av någon annan.

men man kan ju inte säga att jag delar ut filmern heller. För tankar man bara av mig (bara den biten jag kan vara ansvarig för) så kan man ju inte ladda ner filmen och titta på den. Så jag delar ju bara ut massa data som inte kan användas till nått i sig självt.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Jag är inne på "fiddler"s linje i denna frågan, troligen olagligt, dock kan kanske "citat-rätten" åropas?
"jag citerar ju bara delar av filmen, nämligen del 1,3,5,7 osv.. , min polare citerar del 2,4,6,.." kan fungera ;)

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Citaträtten är inte tillämpbar. Grunden för att det ska kunna räknas som citat är att du bidrar med mer eget material, exempelvis skriver en recension om filmen. Då är det okej att ta med någon bild eller eventuellt en kort snutt.

Upphovsrätten gäller för alla delar av verket, alltså inte bara helheten. 5 minuter ur en film, eller ljudet, eller någon bild, är alltså lika skyddad som hela filmen i sig.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Jag tror inte heller att det är ok. Med det tänket skulle man ju kunna säga att krypterade/lösenordsskyddade filer också är ok. Eller korrupta filer för den delen.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
137 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
137 ms — ändringar (db)