webForumDet fria alternativet

Hur är lagen egentligen?

Juridik

13 svar · 462 visningar · startad av oskob

Medlem sedan maj 20021 558 inlägg
Frågan#1

Hejsan jag sitter och funderar på det här med piratkopiering (once again).
Hur är det med det Egentligen. Vad är lagligt och vad är olagligt?
Företag säljer mp3-spelare som uppmuntrar köparna till nedladdning av låtar p.g.a. smiditheten. (Jag säger inte att det är rätt, men är det verkligen ett bra drag?)
Aftonbladet.se tar med både Kazaa och Bearshare i sin top 50 freeware-lista samtidigt som de skriver rubriker om en "piratkung" som väntar flera års fängelse.
Hur ser internetleverantörer på det? Sitter t.ex. Telia och spanar på mina down/up-loads?
Jag hörde om den nya lagen som kommer 1 juli som gör det olagligt att ladda ner musik/film/program. Är det alltså inte olagligt nu?
Jag påstår absolut inte att piratkopiering är rätt på något sätt. Tycker bara att det är en enda röra och vill få rätsida på det.

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Hur är det med det Egentligen. Vad är lagligt och vad är olagligt?

Än så länge är det lagligt att ladda ner olagligt utdelat material. När den nya lagen kommer så blir det olagligt även att ladda ner, inte bara dela ut.

Företag säljer mp3-spelare som uppmuntrar köparna till nedladdning av låtar p.g.a. smiditheten.

Det finns lagliga sätt att få MP3 låtar, och det är det som MP3-spelaren är menad för. Bara för att din BMW går i 250 KM/H så uppmuntrar inte BMW dig till att köra förfort.

Hur ser internetleverantörer på det? Sitter t.ex. Telia och spanar på mina down/up-loads?

De sitter knappast i realtid och kontrollerar vad du skickar och hämtar, men har garanterat loggar för vad som du har skickat och hämtat. Så Telia kan i efterhand gå in och kontrollera vad du har skickat och hämtat. Det råder dock delade meningar om hurvida detta är lagligt från telias sida då det strider mot lagen att faktiskt lagra denna information.

Tycker bara att det är en enda röra och vill få rätsida på det.

Ingen röra alltså. Dela ut upphosskyddat material = olagligt, Ladda ner upphosskyddat material = Lagligt (Just nu).

- M

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Det är dock olagligt att ladda ner och installera saker som kräver en licens. Till detta hör alltså spel, programvaror, operativsystem osv.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

legis skrev:

Det är dock olagligt att ladda ner och installera saker som kräver en licens. Till detta hör alltså spel, programvaror, operativsystem osv.

Inte helt rätt, eftersom det i sverige inte är olagligt att inneha en piratkopia, dock sätter EUL "stopp" för sådana grejer, men det är (vad jag vet) ingen som har testat lagligheten i någon EUL.

Men då betyder det alltså att Kazaa är olagligt efter som principen bygger på att man ska dela ut och ladda hem. Hur kan då aftonbladet göra reklam för det?
Men vad är det egentligen som gör att polisen ligger så långt efter i frågan? Det är väl bara att gå in på en hub och ladda ner en fil av någon. De får ju göra det efter som nerladdning är laglig. Sen är det bara att ringa på med bojor i handen.
Och fatta vilken hög brottslighet vi har i sverige då :O

Det dä rmed att telia loggar mina prylar då. Kan de logga tex. en torrentfil? Efter som den laddas ner lite här och lite där måste det ju bara omöjligt för telia att kunna lista ut exakt vad jag laddar.

Och till sist. Hur troligt är det att polizei kommer och knackar på om man laddar upp en film?

R:
Vad är EUL förresten?

frankof skrev:

legis skrev:

Inte helt rätt, eftersom det i sverige inte är olagligt att inneha en piratkopia, dock sätter EUL "stopp" för sådana grejer, men det är (vad jag vet) ingen som har testat lagligheten i någon EUL.

Nja, betoningen här var _licens_. Installerar du en programvara med en licens som inte är din så begår du ett brott. Att inneha är inte brottsligt men däremot att använda/ha installerat.

EUL= End User Licens eller som det i vanliga fall heter EULA=End User License Agreement

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

oskob skrev:

Men då betyder det alltså att Kazaa är olagligt efter som principen bygger på att man ska dela ut och ladda hem. Hur kan då aftonbladet göra reklam för det?

Nej, man kan faktiskt dela ut lagliga program via Kazaa och andra fildelningssystem.

Ex MandrakeLinux distribierar CD/DVD image av sin distribution mha bittorrent.

oskob skrev:

Men vad är det egentligen som gör att polisen ligger så långt efter i frågan? Det är väl bara att gå in på en hub och ladda ner en fil av någon. De får ju göra det efter som nerladdning är laglig. Sen är det bara att ringa på med bojor i handen.
Och fatta vilken hög brottslighet vi har i sverige då :O

Misstänker att dom har annat att göra än att besöka alla DC-hubbar, alla bittorrent tracker ... :)

oskob skrev:

Det dä rmed att telia loggar mina prylar då. Kan de logga tex. en torrentfil? Efter som den laddas ner lite här och lite där måste det ju bara omöjligt för telia att kunna lista ut exakt vad jag laddar.

I princip kan dom göra det men med tanke på mängden trafik som går i deras nät så är det inte troligt att dom gör det. Möjligtvis kan dom göra det för att hjälpa polisen i en utredning men jag är tveksam även till detta.

oskob skrev:

Och till sist. Hur troligt är det att polizei kommer och knackar på om man laddar upp en film?

Risken är relativt liten om man inte är med i någon grupp eller att APB letar efter en fil och du råkar dela ut den.

oskob skrev:

Vad är EUL förresten?

End User License.

Misstänker att dom har annat att göra än att besöka alla DC-hubbar, alla bittorrent tracker ...

Är det inte det som är deras uppgift att haffa kriminella personer?

R:
Om det är såhär då:

5 personer har ett program. Person #1 delar ut de 20 första procenten, person #2 nästa 20% osv. Har de då gjort ett brott efter som informationen enskild är värdelös? Ingen av personerna delar ut hela programmet på samma gång alltså.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

oskob skrev:

Misstänker att dom har annat att göra än att besöka alla DC-hubbar, alla bittorrent tracker ...

Är det inte det som är deras uppgift att haffa kriminella personer?

Alla som besöker dessa är inte kriminella, sedan gäller det att hitta dom också, många hubar är privat samma med trackers och det är nog dessa som är mest intressant att kommain på.

oskob skrev:

5 personer har ett program. Person #1 delar ut de 20 första procenten, person #2 nästa 20% osv. Har de då gjort ett brott efter som informationen enskild är värdelös? Ingen av personerna delar ut hela programmet på samma gång alltså.

Tveksamt, man kan se det så här: säg att det gäller en bok eller bild då är delarna inte värdelösa, iofs så är dom mera värdefulla som en hel men.

Man skulle kunna blanda in citaträtten här. :)

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Gladh skrev:

...men har garanterat loggar för vad som du har skickat och hämtat. Så Telia kan i efterhand gå in och kontrollera vad du har skickat och hämtat. Det råder dock delade meningar om hurvida detta är lagligt från telias sida då det strider mot lagen att faktiskt lagra denna information.

Min ISP, NetAtOnce, loggar endast datamängden (var, när, hur och kanske till och med varför) men aldrig vad jag laddar ned.

Gör Telia verkligen det?.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

legis skrev:

Nja, betoningen här var _licens_. Installerar du en programvara med en licens som inte är din så begår du ett brott. Att inneha är inte brottsligt men däremot att använda/ha installerat.

Man kan ju undra på hur laglig en sådan licens(eul) egentligen är, har för mig at MS för några år sedan hävade att dom ägde alla rättigheter på matrial framstäld med doms mjukvara, vilket ju är rätt orimligt.

Nja, det där var ännu en sak som hittades på av folk som tänker "värsta-scenario".

Ta Dell som exempel istället. När du får en Dell-maskin så måste du acceptera licensavtalet via en meny på din dator när du startar den. det var en snubbe som inte hade fått licensavtalet med i sitt paket och ringde Dell. Deras svar var att han kunde trycka att han accepterade avtalet och sen läsa det online. De vägrade skicka ut nåt med vanlig post, så för att kunna läsa avtalet var han först tvungen att acceptera det. Det slutade med att han skickade tillbaka maskinen.

Bra Dell...
Jag hör bara mer och mer skumma affärer från de där.

Är det förresten någon som vet om man kan se hur många som verkligen gripits och dömts för att ha delat ut skyddat material? Jag tycker det är konstigt att medier håller så tyst om detta. Deras huvudsakliga vapen är väl ändå att skrämma folk till att inte våga ladda ner/ladda upp skyddat material.
Såg nyligen en artikel i aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,607060,00.html

Det var denna som från början fick mig att ta upp ämnet.
Själv tycker jag faktiskt att de är lite väl med flera års fängelse och miljonbelopp i böter. Var ju dock inte fastställt än men ändå.
Och där hittar vi åter igen dubbelmoralen... I rutan "Tidigare artiklar" hittar vi rubriker som "Du kan ladda ner musik utan risk - Polisen har inte resurser för den nya lagen.".
Det är inte så konstigt att folk blir förvirrade.
Det är synd att man måste statuera sånna här exempel för att folk ska förstå.

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)